SYMULATOR W AKCJI….
Grudniowo/styczniowe wydanie pisma „Przewoźnik” z naszym uczniem na okładce. Dawid Stefański uświetnił finał wielkiej sprawy związanej z akcją: „Ilu uczniów zmieści się w kabinie ciężarówki”. Główną nagrodą była możliwość całodziennego szkolenia młodzieży na profesjonalnym symulatorze jazdy ciężarówką. W naszej szkole miało to miejsce 27 listopada 2018 r. Tam też o swoich wrażeniach i możliwościach mógł opowiedzieć nasz uczeń. Został od razu zauważony i poproszony o udostępnienie swojego wizerunku na okładkę pisma.
„Pewnie, że było trochę stresu, zwłaszcza na początku, gdzie trudność stanowiło samo opanowanie sprzętu, to przecież nie rower…” – komentował Dawid.
Podczas spotkania przedstawiono również pozycję międzynarodowego transportu drogowego i jego potencjał. Zachęcano do dalszej nauki, ćwiczeń, a także obiecano Kategorię C w szkołach. Wszystko na dobrej drodze. Dawidowi gratulujemy , pozostałym kierowcom również trafnego wyboru zawodu. Powodzenia!!!!!
SZKOLNY KONKURS „ARCHITEKTURA NIEPODLEGŁEJ”
„Architektura, jak każda sztuka, jest najdoskonalszym zwierciadłem, w którym odbijała się epoka tworząca ją, i z szczątków jej nawet można łatwo odgadnąć stopień materialnej i moralnej kultury tych, którzy ją do życia powołali, choć sami od wieków do snu wiecznego się pokładli.” /Stanisław Noakowski/
Celem konkursu było poszerzenie wiedzy na temat roli budownictwa w tworzeniu nowego niepodległego państwa polskiego, uczczenie 100-lecia odzyskania niepodległości oraz kształtowanie poczucia własnej tożsamości narodowej i postawy patriotycznej. Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 r. postawiło przed młodym państwem zadania o podstawowym znaczeniu – scalenie ziem trzech różnych zaborców oraz stworzenie silnego i sprawnie funkcjonującego organizmu państwowego. Istotna rola przypadła tu architekturze. Do najważniejszych zadań należała budowa gmachów tworzących infrastrukturę państwową i społeczną, których było o wiele za mało w stosunku do potrzeb – szkół, szpitali, dworców kolejowych, budynków dla wojska, gmachów użyteczności społecznej. Istotny był również wybór właściwych form architektonicznych. W pierwszym rzędzie zwrócono się w kierunku form narodowych odwołujących się do przeszłości Polski, przywołujących pamięć o dawnej polskiej kulturze, a także rozwiązań klasycznych. Z czasem otworzono się silniej na współczesność preferując modernizm mający budować obraz Polski jako kraju nowoczesnego i dynamicznie rozwijającego się. Młodzi twórcy, wykształceni już w wolnej Polsce, absolwenci Politechniki Lwowskiej i Politechniki Warszawskiej opracowywali niezwykle ciekawe i śmiałe projekty architektoniczne.
Forma prac konkursowych była dowolna - zdjęcia, filmy, rysunki, prezentacje multimedialne itp. Zwycięzcami konkursu zostali:
I miejsce – Rafał Dąbkowski kl. 2B
II miejsce – Igor Myślak kl. 1Bw
III miejsce – Marlena Bieńkowska kl. 1B
Organizatorzy – nauczyciele przedmiotów budowlanych
UCZNIOWIE BUDUJĄ MOST – BLIŹNIACZY ŚLAD
Praca uczniów naszej szkoły – BLIŹNIACZY ŚLAD - została wyróżniona w ogólnopolskim konkursie „Europa z naszej ulicy” zorganizowanym przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży. Zuzanna Makowska, Karolina Banul. Magdalena Rudnicka, Janusz Mielnicki z klasy drugiej budowlanej oraz Agnieszka Banul z pierwszej weterynaryjnej zostali zaproszeni na prezentacje finałowe do Warszawy.
W trakcie pracy nad projektem grupa zainteresowała się konstrukcją mostu Madalińskiego w Ostrołęce. Przeprawa przez rzekę Narew jest obiektem czteroprzęsłowym, którego łuk przęsła nurtowego ma 110 metrów rozpiętości.. Wyróżnia ją brak podpór usytuowanych w wodzie. Do stalowego łuku dużej wysokości podwieszono za pośrednictwem 10 par stalowych lin pomost pełniący dodatkowo rolę ściągu. Przęsło wykonane zostało na brzegu rzeki, a następnie podniesione i nasunięte, przy wykorzystaniu barki, na filary żelbetowe. Jest to jedyna budowla tego typu w Polsce.
Młodzież szkolna dotarła do źródła - firmy BETONSTAL i uzyskała szczegółowe informacje na temat historii budowy mostu. Największym, jak się okazało, wyzwaniem było przerzucenie gotowego mostu na drugi brzeg. Stalowy tor, powleczony warstwą teflonu, ułatwiał konstrukcji przesuwanie się w kierunku drugiego brzegu. Z jednej strony pchały go, a z drugiej ciągnęły specjalne wyciągi. Od dołu podtrzymywała most specjalna jednostka pływająca.
Ostrołęcki most ma swojego bliźniaka w Hiszpanii. Inspiracją dla mostu Madalińskiego był most Barqueta przez rzekę Gwadalkiwir w Sewilli. I w tym przypadku zasadnicza konstrukcja została wykonana na brzegu, lecz następnie obrócona za pomocą pontonów o 90 stopni i osadzona na podporach na drugim brzegu.
Uczniowie przyjrzeli się obydwu konstrukcjom i postanowili zbudować własny most. Prace trwały około miesiąca. Obejmowały studiowanie dokumentacji, projekt makiety wykonany w programie komputerowym do rysowania AutoCAD, a następnie realizację przedsięwzięcia. Zespołowa praca sprzyjała rozwojowi kompetencji społecznych młodzieży. Udział w zadaniu uświadomił młodym ludziom jak ważna jest inspiracja i wymiana myśli technicznej oraz współpraca. Inżynieria nie ma granic, liczy się współpraca pomiędzy ludźmi i rozwój.
WARSZTATY - DEKORACJE BOŻONARODZENOWE 2018
Bożonarodzeniowe dekoracje są jednym z elementów świąt. To one tworzą nastrój i wyjątkową atmosferę. Wiele ozdób świątecznych możemy wykonać samodzielnie. W dniu 19.12.2018 odbyły sie w naszej szkole warsztaty dla uczniów z tworzenia dekoracji bożonarodzeniowych. Chętni uczniowie pod okiem nauczycieli wykonywali stroiki do dekoracji stołu, domu, drzwi wejściowych oraz stajenkę betlejemską. Dekoracje świąteczne tworzą nastrój i atmosferę związaną z Bożym Narodzeniem. Najpopularniejszym kolorem dominującym podczas świąt jest czerwień. Barwa ta niezmiennie kojarzy się z Bożym Narodzeniem i podkreśla atmosferę tych świąt. Złoto to kolor, który związany jest z bożonarodzeniową tradycją i doskonale prezentuje się w aranżacji świątecznych wnętrz. Ponadto w dekoracjach świątecznych wciąż dominują: zieleń, biel, srebro oraz niebieski w odcieniu chabrowym. Modne są zarówno ozdoby świąteczne w stylu skandynawskim, które są wykonane z materiałów naturalnych: drewna, gałęzi z igliwiem, szyszek, suszonych owoców, jak i tradycyjne bombki, ozdoby wykonane na szydełku, zabawki, pierniczki, świece itp. Święta Bożego Narodzenia to doskonała okazja, aby udekorować nasze mieszkanie i sprawić, że zagości w nich świąteczna atmosfera. Wszystkim, którzy wzięli udział w zajęciach serdecznie dziękujemy.
M. Orłowska i B. Łada.
„Piłkarzyki”
W Internacie odbył się turniej „Piłkarzyki”. Dnia 3 stycznia 2019 r. zakończyły się rozgrywki. W rywalizacji wzięło udział 6 par. Zespoły rywalizowały ze sobą w systemie „każdy z każdym”. Turniej obfitował w emocje. Wychowankowie zaprezentowali grę na bardzo wyrównanym poziomie, zgodną z zasadami Fair-Play.
Zwycięzcami turnieju zostali: Rychlicki Piotr i Grabowski Albert
II miejsce zajęli: Gołębiowska Paulina i Lubiak Tomasz
III miejsce zajęli: Bubrowiecka Patrycja i Kęszczyk Daniel
Zwycięzcy zagrają pokazowy mecz z drużyną Dyrektora Szkoły.
Gratulujemy zwycięzcom!