Wycieczka do firmy “Sadowniczy”


25.11.2025 jako przedstawiciele zespołu „Kurpiowski sad 4” uczestniczyliśmy w wycieczce do firmy “Sadowniczy” specjalizującej się w uprawie drzew i krzewów owocowych oraz innych roślin do sadów i ogrodów. Celem wyjazdu było poszerzenie wiedzy praktycznej z zakresu sadownictwa oraz poznanie metod pielęgnacji tradycyjnych odmian drzew owocowych.
Dowiedzieliśmy się, jakie warunki glebowe i klimatyczne są najlepsze dla poszczególnych odmian, jakie choroby dotykają rośliny w sadach oraz co to jest paszport roślin. Pracownicy “Sadowniczego” omówili również różnice między uprawą odmian współczesnych a tradycyjnych, podkreślając ich odporność i unikalny smak owoców.
Najważniejszym elementem wycieczki były zajęcia praktyczne. Pod okiem specjalistów uczyliśmy się w jaki sposób przycinać młode drzewka, aby zapewnić im prawidłowy wzrost, zdrową koronę i obfite owocowanie w przyszłości. Jak prawidłowo sadzić drzewa owocowe - od przygotowania dołka, poprzez odpowiednie ustawienie sadzonki, aż po zabezpieczenie jej przed wiatrem oraz szkodnikami.
Dzięki wizycie w “Sadowniczym” zyskaliśmy praktyczne umiejętności oraz większą świadomość znaczenia zachowania starych odmian owocowych w naszych ogrodach i sadach. Uczniowie wrócili z wyjazdu zmotywowani do dalszego zgłębiania wiedzy przyrodniczej i ekologicznej.
Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach projektu “Tradycyjny sad”, którego organizatorem jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska @fundacjabos
3We i 3Sw wzięły udział w lekcji „Po co nam zieleń?”
1 XII 2025 klasy 3We i 3Sw wzięły udział w lekcji „Po co nam zieleń?”. Działanie zostało zrealizowane w ramach projektu „Tradycyjny sad”, którego organizatorem jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska. Zajęcia poprowadziła p. R. Florczak według scenariusza zaproponowanego przez organizatora.
Po zajęciach młodzież została poproszona o krótką refleksję.
„Dzisiejsza lekcja wychowawcza była dla mnie szczególnie interesująca, ponieważ od zawsze interesuje mnie przyroda i rośliny. Dowiedziałam się, jak niezwykle ważne są dla nas tereny zielone, nie miałam świadomości, że pełnią aż tak wiele kluczowych funkcji w naszym środowisku. Zaciekawił mnie temat zmiany klimatu. Okazało się, że jest to poważne zjawisko, którego skutki obserwujemy na co dzień: długotrwałe susze, coraz łagodniejsze zimy. Z każdym rokiem ocieplenie klimatu postępuje. My, ludzie, przyczyniamy się do tego np. przez nadmierną produkcję odpadów oraz spalanie paliw kopalnych.”
„Jeżeli idzie o zmiany klimatu zrozumieliśmy, że zieleń, w tym tradycyjne sady, pełnią ogromną rolę: pomagają obniżać temperaturę, magazynują wodę, oczyszczają powietrze i tworzą miejsce życia dla wielu gatunków. W czasie ocieplającego się klimatu musimy szczególnie dbać o tereny zielone, unikać zaśmiecania, chronić drzewa.”
„Duże znaczenie dla zmian klimatu mają nasze codzienne decyzje np. sadzenie roślin, dbanie o zieleń miejską. Lepiej rozumiem dlaczego tworzenie i dbanie o tereny zielone jest ważne dla przyszłości. Ogrody, drzewa, kwiaty bardzo dobrze wpływają na nasze samopoczucie.”
Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
III Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Mieście Partnerskim Meppen pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Ostrołęki Pawła Niewiadomskiego i Burmistrza Miasta Meppen Helmuta Knurbeina

W dniu 28 listopada 2025 r. w naszej szkole odbyła się trzecia edycja Międzyszkolnego Konkursu Wiedzy o Mieście Partnerskim Meppen pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Ostrołęki Pawła Niewiadomskiego i Burmistrza Miasta Meppen Helmuta Knurbeina. Organizatorem Konkursu był Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce. Konkurs przebiegał w dwóch kategoriach: szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe.
Idea zorganizowania Konkursu ściśle wiąże się z faktem, że już od 31 lat nasze miasto utrzymuje partnerskie stosunki z miastem Meppen położonym w powiecie Emsland w północno-zachodnich Niemczech. W ubiegłym roku obchodziliśmy okrągły jubileusz 30-lecia owocnej współpracy obu miast i wymiany na wielu płaszczyznach: samorządowej, kulturalnej, szkolnej i sportowej. Kilka lat temu zrodził się po obu stronach pomysł zaangażowania w partnerstwo miast także młodzieży, jako ważnego łącznika między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Bowiem od młodzieży to partnerstwo miast się rozpoczęło, kiedy w 1991 roku między Zespołem Szkół Zawodowych Nr 2 w Ostrołęce i szkołą zawodową Berufsbildende Schulen w Meppen powstało partnerstwo szkół.
Do Konkursu przystąpiło 48 uczennic i uczniów z ostrołęckich szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy musieli zmierzyć się z 40 zadaniami o różnorodnej tematyce dotyczącej miasta partnerskiego Meppen: m. in. historii, kultury, geografii i oczywiście obszerną tematyką związaną ze współpracą partnerską naszych miast.
Konkurs rozpoczął się od przywitania młodzieży przez dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 w Ostrołęce panią Alinę Bałdygę. Następnie burmistrz Meppen pan Helmut Knurbein w serdecznych słowach podziękował młodzieży za pośrednictwem transmisji wideo za jej zaangażowanie i zainteresowanie miastem partnerskim Ostrołęki – Meppen oraz wyraził swoją radość, że młodzież z ostrołęckich szkół tak chętnie rokrocznie przystępuje do Konkursu.
Komisja konkursowa w składzie: przewodnicząca: Ewa Gałka, członkowie: Małgorzata Alomar, Grzegorz Łaszczewski, Monika Mroczkowska i Agnieszka Popielarczyk czuwała nad prawidłowym przebiegiem Konkursu.
Organizatorzy Konkursu pragną raz jeszcze wyrazić serdeczne podziękowania uczniom i nauczycielom-opiekunom za tak duże zainteresowanie Konkursem, co stanowi piękny dowód żywej przyjaźni między naszymi miastami partnerskimi.
Uroczyste ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie nagród i dyplomów odbędzie się w dniu 9 grudnia br. o godz. 14.00 w auli Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 w Ostrołęce.
Serdecznie zapraszamy!
Opracowała: Ewa Gałka
Projekt edukacyjny „Lekcje z ZUS” – edycja 2025/2026
Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w kolejnej edycji projektu edukacyjnego „Lekcje z ZUS”. Projekt objęty został honorowym Patronatem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Edukacji Narodowej. Projekt kształtuje świadomość młodzieży, uczy wzajemnej odpowiedzialności wobec osób z różnych pokoleń oraz daje praktyczną wiedzę przyszłym przedsiębiorcom.
„Lekcje z ZUS” to realizacja czterech lekcji:
Lekcja 1. Świadomy zawsze ubezpieczony.
Lekcja 2. Co Ci się należy, kiedy płacisz składki?
Lekcja 3. Renty i emerytury.
Lekcja 4. E-ZUS, czyli firma pod ręką.
Projekt był realizowany w następujących klasach: 4We, 4Bw, 4R, 4Sw, 4Iw, 5B, 5F pod nadzorem nauczycieli: Aliny Bałdygi, Bogusławy Gocłowskiej, Roberta Tyszki, Mariusza Głażewskiego. Tradycyjnie uczniowie otrzymali materiały edukacyjne w postaci, bogatych pod względem merytorycznym i estetycznym, broszur oraz kalendarzy na 2026 rok.
Podsumowaniem projektu był udział w Olimpiadzie „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”, której etap szkolny odbył się 25 listopada. Test składający się z 20 pytań wykonywali uczniowie z klasy 4Bw, 4Iw i 5B.
Nad przebiegiem Olimpiady, oprócz nauczycieli uczących, czuwali pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Inspektorat w Ostrołęce: Pani Marzena Parzych i Pani Sylwia Tuszyńska.
Główną ideą Olimpiady jest kształtowanie przezorności ubezpieczeniowej młodzieży i uczenie solidarności międzypokoleniowej – wzajemnej odpowiedzialności wobec osób, które przynależą do innych pokoleń. Olimpiada ma na celu:
- propagować przezorność ubezpieczeniową i solidarność międzypokoleniową,
- pobudzać i rozwijać zainteresowania uczniów problematyką ubezpieczeń społecznych,
- upowszechniać wiedzę o ubezpieczeniach społecznych.
Absolwenci wkraczając na rynek pracy podejmują szereg decyzji związanych z przyszłością zawodową oraz muszą sprawnie poruszać się po świecie finansów. Aby podejmować właściwe decyzje, potrzebna jest odpowiednia wiedza, również ta o ubezpieczeniach społecznych.
Bogusława Gocłowska – szkolny koordynator projektu
Kariera bez barier – projekt „Krok w dorosłość”
Projekt „Krok w dorosłość” jest realizowany w klasie 3 technikum reklamy. Zgodnie z założeniami projektu, jednym z wyzwań związanych z wchodzeniem w dorosłość, jest posiadanie konta osobistego oraz przedstawienie korzyści z tym związanych. W związku z tym, 20 listopada 2025 roku, odbyło się spotkanie młodzieży z Panem Robertem Drewnowskim, dyrektorem Banku PNB Paribas Oddział w Ostrołęce. Uczniowie dowiedzieli się, jakie kryteria należy brać pod uwagę przy wyborze banku oraz jakich formalności należy dokonać, aby założyć, tzw. ROR- Rachunek Oszczędnościowo-Rozliczeniowy.
Pan Dyrektor, ciekawie i w przystępny dla uczniów sposób, omawiał usługi bankowe, takie jak: rodzaje kont bankowych a także rodzaje kart bankowych oraz rodzaje lokat. Wskazywał na różnice między kredytem a pożyczką. Podawał przykłady form oszczędzania i inwestowania. Podkreślał udogodnienia bankowości internetowej i mobilnej a z drugiej strony ostrzegał przed zagrożeniami płynącymi z nieumiejętnego korzystania z nowoczesnych technologii. Dwugodzinne spotkanie przebiegało w atmosferze wzajemnej dyskusji, podawaniu przykładów, zadawaniu pytań.
Serdecznie dziękujemy Panu Dyrektorowi za poświęcony czas, merytoryczną dawkę wiedzy, zaangażowanie i wspieranie społeczności szkolnej w edukacyjnych przedsięwzięciach.
Opiekun projektu „Krok w dorosłość” – Bogusława Gocłowska.
Podsumowanie działań szkoły w ramach Ogólnopolskiej Kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”
Z przyjemnością informujemy o szerokim zakresie działań podjętych przez naszą społeczność szkolną w ramach Ogólnopolskiej Kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”, organizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Celem kampanii, której finał przypada na 19 listopada (Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci), było podniesienie świadomości na temat krzywdzenia dzieci oraz promowanie pozytywnych postaw wychowawczych.
W ramach kampanii zrealizowaliśmy szereg inicjatyw edukacyjnych skierowanych do uczniów, rodziców i nauczycieli. Odbyły się:
- Lekcje z wychowawcą i specjalistami szkolnymi: przeprowadzono cykl lekcji, których tematyka koncentrowała się na:
- Prawach dziecka i ich poszanowaniu.
- Rozpoznawaniu różnych form przemocy (fizycznej, psychicznej, zaniedbania).
- Umiejętnościach radzenia sobie z trudnymi emocjami i konfliktem w sposób konstruktywny.
- Wzmacnianiu poczucia własnej wartości i asertywności.
- Webinary Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: uczniowie mieli możliwość udziału w wybranych lekcjach online (webinarach) oferowanych przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, poświęconych m.in. budowaniu wspierających relacji rówieśniczych.
- Warsztaty z zakresu uzależnień: zorganizowano specjalistyczne warsztaty profilaktyczne, skupiające się na uzależnieniach od środków psychoaktywnych. Ich celem było przekazanie wiedzy o zagrożeniach, konsekwencjach oraz wskazanie sposobów poszukiwania pomocy.
- Spotkania z psychologiem-pracownikiem Ośrodka Interwencji Kryzysowej dotyczące bezpiecznych relacji, tworzenia związków bez przemocy.
W trosce o dobrostan psychiczny i bezpieczeństwo, zapewniliśmy bieżące wsparcie dla całej społeczności szkolnej:
- Porady i konsultacje: nauczyciele, psycholog i pedagodzy szkolni oferowali indywidualne porady i konsultacje dla uczniów doświadczających trudności, rodziców potrzebujących wsparcia wychowawczego oraz nauczycieli w zakresie rozpoznawania sygnałów krzywdzenia i właściwej reakcji.
Wszystkim rodzicom uczniów, uczniom oraz nauczycielom przesłano informacje o kampanii oraz o materiałach edukacyjnych (np. broszury, poradniki) przygotowanych przez organizatora, w celu pogłębienia wiedzy o metodach pozytywnego wychowania i sposobach reagowania na przemoc wobec dzieci.
Szkolny punkt informacyjny (gazetka informacyjna): w centralnym punkcie szkoły zorganizowano kącik informacyjny (gazetkę szkolną) poświęcony kampanii. Ekspozycja zawierała: informacje na temat kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy” i jej celów, wykaz telefonów zaufania i miejsc, gdzie można uzyskać pomoc.
Ponadto, na terenie szkoły zorganizowana jest stała gazetka zawierająca wizualizacje praw dziecka oraz i informację o standardach ochrony małoletnich.
Finał Kampanii – 19 Listopada
W kulminacyjnym dniu kampanii, 19 listopada, nasza szkoła w szczególny sposób wyraziła swój sprzeciw wobec krzywdzenia dzieci:
- Czerwony akcent: Cała społeczność szkolna (uczniowie, nauczyciele i pracownicy) została zachęcona do założenia elementu ubioru w kolorze czerwonym – symbolizującym stop dla przemocy i krzywdzenia.
- Czerwona iluminacja: Budynek szkoły został podświetlony na czerwono, manifestując solidarność z ideą kampanii i zwracając uwagę lokalnej społeczności na problem przemocy wobec najmłodszych.
- Podpisanie manifestu: Mieliśmy możliwość podpisania ogólnopolskiego manifestu przeciwko przemocy, potwierdzając nasze zaangażowanie w budowanie bezpiecznego i wspierającego dzieciństwa.
Podjęte działania stanowią część naszego stałego zobowiązania do zapewnienia bezpiecznego i wolnego od przemocy środowiska dla każdego dziecka.
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom, które aktywnie wsparły akcję:
- Wychowawcom i uczniom, Samorządowi Uczniowskiemu za zaangażowanie w lekcje tematyczne i noszenie czerwonych elementów w dniu 19 listopada.
- Rodzicom za udział w konsultacjach i zapoznanie się z przesłanymi materiałami edukacyjnymi.
- Dyrekcji szkoły za pomoc w organizacji warsztatów i efektowne podświetlenie budynku szkoły na czerwono, co miało duży wpływ na widoczność naszego protestu.
- Wszystkim profesjonalistom (pedagogom, psychologom) za ich nieocenioną pracę w zakresie poradnictwa i profilaktyki.




