Obóz szkoleniowy klas wojskowych – BEMOWO PISKIE 2024
24 maja 2024 r. zakończył się obóz szkoleniowy dla uczniów klas wojskowych realizowany w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych ORZYSZ w Bemowie Piskim.
Obóz odbył się w dwóch turach:
- od 12 do 17 maja 2024 r. uczestniczyli kadeci klas pierwszych oddziałów przygotowania wojskowego w Technikum: technik elektronik, technik informatyk, technik pojazdów samochodowych. W obozie uczestniczyli także kadeci klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego OPW. W pierwszym terminie uczestniczyło 128 kadetów, pod opieką 7 nauczycieli.
- od 19 do 24 maja 2024 r. uczestniczyli kadeci oddziałów przygotowania wojskowego w Technikum: klasa 2 technik informatyk, klasy 2 i 3 technik pojazdów samochodowych. W obozie uczestniczyli także kadeci klasy 4 technik informatyk, którzy szkolenie wojskowe realizują w ramach innowacji pedagogicznej. W drugim terminie uczestniczyło 88 kadetów, pod opieką 4 nauczycieli.
Kadeci mieli możliwość doskonalenia wiedzy oraz umiejętności praktycznych z zakresu wojskowego rzemiosła obejmującego takie przedmioty jak: regulaminy i musztra, profilaktyka pożarowa i bhp, szkolenie strzeleckie, szkolenie inżynieryjno – saperskie, szkolenie medyczne, taktyka, terenoznawstwo, ochrona przed bronią masowego rażenia, ochrona środowiska, ochrona i obrona obiektów, szkolenie medyczne oraz elementy samoobrony.
Zajęcia prowadzone były przez instruktorów Ośrodka i stanowiły doskonałe uzupełnienie w ćwiczeniu współdziałania, pracy w grupie a także integracji społecznej. Młodzież mogła również poczuć namiastkę wojskowego życia oraz miała okazję do przebywania z żołnierzami wojsk NATO z: USA, Rumuni i Chorwacji.
Spot profilaktyczny w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej pt. „Nie hejtuję – reaguję”
Serdecznie gratulujemy uczennicom klasy pierwszej technikum reklamy: Julii Lewandowskiej, Ewelinie Karasińskiej, Dominice Giers za zaangażowanie i włączenie się w działania w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej pt. Nie hejtuję- reaguję organizowanej przez Komendę Wojewódzką Policji w Radomiu, Kuratorium Oświaty w Warszawie i Uniwersytet Radomski.
https://zsz2.ostroleka.edu.pl/images/stories/2023_2024/Hejt-w-internecie.mkv
Gratulujemy uczennicom pomysłu
i realizacji spotu profilaktycznego pt. „Nie hejtuję - reaguję
AKREDYTACJA ERASMUSA
Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ulanów Zasławskich w Ostrołęce otrzymał Akredytację Erasmusa w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego na okres 01.02.2024- 31.12.2027.
Przyznanie Akredytacji jest gwarancją regularnego otrzymywania dofinansowania na zadania związane z działaniami w ramach programu Erasmus.
W sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego Erasmus+ umożliwia uczniom wyjazdy na staże i praktyki zagraniczne, a także stwarza szkole możliwość udziału w projektach międzynarodowych.
Celem projektów jest wzrost efektywności i skuteczności szkolnictwa zawodowego w Zespole Szkół Zawadowych Nr2 w Ostrołęce poprzez podnoszenie umiejętności oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczniów w formie szkoleń i staży zagranicznych.
Zebranie rodziców 23 IV 2024
23 IV 2024 podczas ogólnego zebrania rodziców przedstawicielki „Kurpiowskiego sadu 2” Zuzanna i Kornelia przekazały informacje o naszym sadzie. Opowiedziały o naszej zeszłorocznej pracy i o tym co robimy w bieżącym roku. Przedstawiły skład zespołu „Kurpiowski sad 2”, wolontariuszy, nasze hasło i logo. Przybliżyły informacje i ciekawostki dotyczące wiśni. Pochwaliły się, że za I etap tegorocznej edycji mamy pierwsze miejsce. Każdy z rodziców dostał ulotkę lub kod QR dotyczący projektu „Tradycyjny sad” i „Kurpiowskiego sadu”. Rodzice mogli również zapoznać się z mini wystawą o wiśniach.
Sadzenie wiśni
29 IV 2024r. wspólnie z p. dyrektor Aliną Bałdyga, p. Wiesławą Gałka i opiekunem zespołu p. Renatą Florczak posadziliśmy wiśnie, agrest czerwony, porzeczkę czarną, porzeczkę czerwoną, karaganę i inne rośliny towarzyszące. Pogoda i humory nam dopisywały. Czuliśmy satysfakcję w wykonywanej pracy. W ten sposób realizujemy II etap projektu „Tradycyjny sad” i kontynuujemy rozwój „Kurpiowskiego sadu” przy naszej szkole.
Dyplomy uznania za wyniki Konkursu Geo-Planeta
Dyplomy uznania za wyniki Konkursu Geo-Planeta
Przemysław Bazylak, Radosław Szczepanek i Karolina Ochenkowska,
pod kierunkiem opiekuna – Doroty Kuleszy, uzyskali największą liczbę punktów w szkolnym etapie XV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Geograficznego „Geo-Planeta”. Udział uczniów został doceniony, choć nie udało się przejść do kolejnego poziomu konkursu.
Wyniki naszych uczniów zostały nagrodzone dyplomami uznania i mamy nadzieję, są zachętą do dalszego rozwijania umiejętności w zakresie geografii. Gratulujemy wyników i życzymy podejmowania kolejnych wyzwań konkursowych.
Wycieczka przedmiotowa do Muzeum Mleka w Grajewie
22 kwietnia uczniowie klas weterynaryjnych zwiedzali, jedyne w Polsce interaktywne, Centrum Tradycji Mleczarstwa – Muzeum Mleka w Grajewie. Ekspozycja Muzeum składa się siedem stref, w których zwiedzający poznają różne aspekty związane z mlekiem. Są to:
Łąka – strefa I
Zwiedzanie muzeum rozpoczyna się od zainscenizowanej łąki, na której pasą się zwierzęta najczęściej występujące w naszym kraju i kojarzone z produkcją mleka. Spotykamy w tym miejscu manekiny krowy, owcy i kozy. Manekiny zwierząt są wyposażone w monitory, które w języku polskim oraz trzech językach obcych wyświetlają informacje i ciekawostki o zwierzętach.
Historia i kultura – strefa II
Zwiedzając muzeum, dowiadujemy się, że spożywanie mleka ewoluowało wraz ze zmianą sposobu życia człowieka, który będąc ssakiem, spożywał je jako pierwszy pokarm. Gdy prowadził koczowniczy i łowiecki tryb życia, dzieci były karmione tylko mlekiem swoich matek. Osiadły tryb życia zaowocował udomowieniem zwierząt i łatwym dostępem do ich mleka. Tutaj natkniemy się także na interaktywne monitory z zadaniami do wykonania przez zwiedzających. Mleko było też inspiracją dla poetów i malarzy. Wiersze o nim pisali m.in. Jan Brzechwa i Julian Tuwim.
Powrót do przeszłości – strefa III
Ekspozycja w tej strefie jest inscenizacją obory, w której można wydoić krowę. Można również zobaczyć podstawowy sprzęt do przerobu mleka, a więc maselnice, prasy do wyciskania serwatki, wirówki do mleka. Jest ekspozycja baniek na mleko, używanych jako opakowanie na surowiec pozyskiwany bezpośrednio od krowy lub sprzedawane w sklepie z konwi.
Droga mleka – strefa IV
Tutaj można uświadomić sobie złożoność procesów technologicznych, którym poddawane jest mleko, zanim trafi do konsumentów. Początek tej drogi znajduje się w gospodarstwach rolnych, w których surowiec jest produkowany, a jego jakość musi spełniać surowe wymagania, kontrolowane przez mleczarnie. Zwiedzający dowiadują się, że proces produkcji i przerobu mleka przebiega w surowym reżimie higienicznym, co jest podstawą wysokiej jakości gotowych produktów. W tej części ekspozycji można uzyskać informacje o polskim mleczarstwie, w którym dominują spółdzielnie mleczarskie zrzeszające rolników.
Bar mleczny – strefa V
Bary mleczne były w okresie PRL-u bardzo popularne – można było posilić się w nich za niezbyt duże pieniądze. Zapoznać się można tu z przykładowym jadłospisem. Prezentowana jest też kolekcja kartek na mleko i masło oraz bogata kolekcja mleczników. Ponadto w tej strefie na monitorach można obejrzeć zdjęcia i fragmenty filmów związanych tematycznie z barami mlecznymi.
Laboratorium – strefa VI
Ekspozycja ta w prosty sposób obrazuje, m.in. skład mleka, które zawiera ok. 88% wody. Przedstawia to szklany cylinder z wodą, w którym znajdują się piłeczki w różnych kolorach symbolizujące składniki mleka, a więc węglowodany, białko, tłuszcz, składniki mineralne. Bardziej dociekliwi zwiedzający mogą obejrzeć przestrzenne modele wzorów chemicznych laktozy, kazeiny czy sprzężonego kwasu linolowego CLA. Oczywiście w laboratorium nie może zabraknąć mikroskopu, przez który można zobaczyć w dużym powiększeniu, jak wyglądają próbki mleka świeżego, homogenizowanego, pasteryzowanego oraz mleka w proszku i sera Brie.
Mleko na co dzień – strefa VII
Po produkty mleczne sięgamy niemal codziennie, co obrazuje ekspozycja opakowań mleka, serów twardych, twarogów, śmietan, deserów mlecznych itp. Okazuje się także, że mleko ma zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, do produkcji mydeł, kremów, odżywek do włosów. Zwiedzający mogą zabrać ze sobą ulotki z przepisami do samodzielnego wykonania toniku do twarzy oraz kąpieli w mleku.
Zwiedzanie muzeum wieńczy test, pozytywne odpowiedzi są nagradzane upominkiem, stanowiącym swoistą pamiątkę z pobytu w tym miejscu.
Muzeum to jest ciekawym miejscem turystycznym, w 2018 roku otrzymało Certyfikat Specjalny – Najlepszy Produkt Turystyczny, przyznany przez Polską Organizację Turystyczną. Współpracuje ze Spółdzielnią Mleczarską Mlekpol, która wspiera Muzeum w wielu przedsięwzięciach.
Z pewnością działalność muzeum w Grajewie kultywuje i popularyzuje tradycje mleczarskie Podlasia. Jego oferta jest niewątpliwie zaskakująco bogata i warto odwiedzić to miejsce.
Drugim punktem wycieczki była wizyta w Grajewskiej Izbie Historycznej, która jest Oddziałem Grajewskiego Centrum Kultury. Uczniowie mieli okazję zobaczyć bogate zbiory Miasta Grajewa i regionu o charakterze materialnym i niematerialnym. Izba Pamięci Ziemi Grajewskiej powstała w latach 90-tych XX wieku, dzięki staraniom członków Klubu Byłych Żołnierzy 9 Pułku Strzelców Konnych.
Organizatorzy i opiekunowie wycieczki: B. Gocłowska, R. Florczak, E. Prot