Projekt jest podzielony na dwa główne etapy:

Etap I– „Rozmawiamy o sadzie”- kończy się 13 marca 2023r. wysłaniem raportu.

Aby zrealizować I etap:

  • wybraliśmy nazwę dla naszego zespołu, opracowaliśmy logo, prezentację oraz ulotkę;
  • znaleźliśmy miejsce dla naszego minisadu;
  • samodzielnie zdobywaliśmy wiedzę na temat sadownictwa oraz starych odmian drzew owocowych;
  • uczestniczyliśmy w zajęciach dotyczących znaczenia restytucji starych odmian drzew owocowych;
  • narysowaliśmy plan sadu;
  • przygotowaliśmy wstępny kosztorys wydatków związanych z założeniem minisadu;
  • wybraliśmy odmiany jabłoni, które posadzimy w naszym minisadzie;
  • zorganizowaliśmy spotkanie z p. Wiesławą Gałka, która opowiedziała nam o uprawie działki metodami naturalnymi oraz sadzie jej dziadków i rodziców;
  • założyliśmy Księgę Sadu;
  • na korytarzu szkolnym przygotowaliśmy informacje na temat projektu. Umieściliśmy tam ciekawostki dotyczące jabłoni i jabłek, przepisy na wypieki z jabłkami i syropy oraz jabłkowe zero waste;
  • zorganizowaliśmy kiermasz wypieków z jabłek;
  • przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy konkurs „Co wiesz o jabłoniach i jabłkach?” a nagrodą za prawidłową odpowiedź były jabłka;
  • przygotowaliśmy apel oraz informację na stronę szkoły w celu promocji naszego pomysłu;

 

W naszym sadzie posadzimy 6 jabłoni w 2 rzędach. Będą to dwa drzewka Antonówki Zwykłej oraz po jednym Antonówki Półtorafuntowej, Kronselskiej, Ananasa Berżenickiego oraz Oliwki Żółtej, która będzie zapylaczem, ponieważ niektóre odmiany wymagają zapylenia pyłkiem innej odmiany. Od strony zachodniej posadzimy żywopłot z ligustru i karagany. Umieścimy tam domki dla owadów. Planujemy również grządkę z roślinami miododajnymi i nektarodajnymi. Sad będzie znajdował się między szkołą a internatem obok parkingu.

Zaproponowaliśmy naszym kolegom i koleżankom przeprowadzenie wywiadu domowego z przynajmniej 6 dorosłymi osobami z rodziny i sąsiedztwa w wieku 20-40 lat, 40- 60 lat i starsi. Należało zapytać: jakie odmiany jabłek pamiętają rodzice, a jakie dziadkowie lub starsi sąsiedzi,  jak smakują owoce ich dzieciństwa, jakie robiło się z nich przetwory, czy w pobliżu znajdują się jabłonie starych odmian.

Wyniki wywiadu są zaskakujące. Osoby z najstarszej grupy wiekowej pamiętają najwięcej odmian jabłoni, również takich, o których nie słyszeliśmy np. Cytrynówka mająca żółte podłużne owoce, Drapsztynka, Rajewskie, Gruchoty, Ligolina, Grogerówka, Korcial, „duże jabłka jak się pukało to słychać było jakby grzechotka gruchała w środku”, „małe, zielono-żółte cierpkie w smaku”. Poza tymi Malinówka, Kosztele, Papierówka, Antonówka. Owoce jabłoni są wykorzystywanie do przygotowywania dżemów, kompotów, soków, marmolad oraz do pieczenia ciast i smażenia racuchów. Tylko dziewięć osób suszy jabłka, trzy przygotowują ocet jabłkowy a jedna galaretkę.

 

Etap II – „Zakładamy sad”- będzie realizowany po pozytywnym zaakceptowaniu naszego pomysłu przez komisję konkursową. W etapie tym:

  • prowadzimy Kronikę Sadu;
  • przeprowadzamy zajęcia pogłębiające wiedzę wśród młodzieży szkolnej;
  • przygotowujemy materiały promocyjne;
  • organizujemy spotkanie z rodzicami;
  • sadzimy drzewka jabłoni i rośliny towarzyszące.

 

Własny minisad niesie wiele korzyści np.:

  • zapewni spożycie różnych owoców;
  • umożliwi przygotowanie przetworów z własnych, zdrowych i smacznych owoców;
  • da możliwość uprawiania najbardziej lubianych gatunków i odmian oraz dodatkowo nie zawierających pestycydów i nawozów sztucznych;
  • ograniczy wydatki na zakup często drogich owoców i przetworów;
  • da olbrzymią satysfakcję z uzyskanych plonów dzięki własnej pracy, umiejętności i wiedzy fachowej.