Dyplomy uznania za wyniki Konkursu Geo-Planeta
Dyplomy uznania za wyniki Konkursu Geo-Planeta
Przemysław Bazylak, Radosław Szczepanek i Karolina Ochenkowska,
pod kierunkiem opiekuna – Doroty Kuleszy, uzyskali największą liczbę punktów w szkolnym etapie XV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Geograficznego „Geo-Planeta”. Udział uczniów został doceniony, choć nie udało się przejść do kolejnego poziomu konkursu.
Wyniki naszych uczniów zostały nagrodzone dyplomami uznania i mamy nadzieję, są zachętą do dalszego rozwijania umiejętności w zakresie geografii. Gratulujemy wyników i życzymy podejmowania kolejnych wyzwań konkursowych.
Wycieczka przedmiotowa do Muzeum Mleka w Grajewie
22 kwietnia uczniowie klas weterynaryjnych zwiedzali, jedyne w Polsce interaktywne, Centrum Tradycji Mleczarstwa – Muzeum Mleka w Grajewie. Ekspozycja Muzeum składa się siedem stref, w których zwiedzający poznają różne aspekty związane z mlekiem. Są to:
Łąka – strefa I
Zwiedzanie muzeum rozpoczyna się od zainscenizowanej łąki, na której pasą się zwierzęta najczęściej występujące w naszym kraju i kojarzone z produkcją mleka. Spotykamy w tym miejscu manekiny krowy, owcy i kozy. Manekiny zwierząt są wyposażone w monitory, które w języku polskim oraz trzech językach obcych wyświetlają informacje i ciekawostki o zwierzętach.
Historia i kultura – strefa II
Zwiedzając muzeum, dowiadujemy się, że spożywanie mleka ewoluowało wraz ze zmianą sposobu życia człowieka, który będąc ssakiem, spożywał je jako pierwszy pokarm. Gdy prowadził koczowniczy i łowiecki tryb życia, dzieci były karmione tylko mlekiem swoich matek. Osiadły tryb życia zaowocował udomowieniem zwierząt i łatwym dostępem do ich mleka. Tutaj natkniemy się także na interaktywne monitory z zadaniami do wykonania przez zwiedzających. Mleko było też inspiracją dla poetów i malarzy. Wiersze o nim pisali m.in. Jan Brzechwa i Julian Tuwim.
Powrót do przeszłości – strefa III
Ekspozycja w tej strefie jest inscenizacją obory, w której można wydoić krowę. Można również zobaczyć podstawowy sprzęt do przerobu mleka, a więc maselnice, prasy do wyciskania serwatki, wirówki do mleka. Jest ekspozycja baniek na mleko, używanych jako opakowanie na surowiec pozyskiwany bezpośrednio od krowy lub sprzedawane w sklepie z konwi.
Droga mleka – strefa IV
Tutaj można uświadomić sobie złożoność procesów technologicznych, którym poddawane jest mleko, zanim trafi do konsumentów. Początek tej drogi znajduje się w gospodarstwach rolnych, w których surowiec jest produkowany, a jego jakość musi spełniać surowe wymagania, kontrolowane przez mleczarnie. Zwiedzający dowiadują się, że proces produkcji i przerobu mleka przebiega w surowym reżimie higienicznym, co jest podstawą wysokiej jakości gotowych produktów. W tej części ekspozycji można uzyskać informacje o polskim mleczarstwie, w którym dominują spółdzielnie mleczarskie zrzeszające rolników.
Bar mleczny – strefa V
Bary mleczne były w okresie PRL-u bardzo popularne – można było posilić się w nich za niezbyt duże pieniądze. Zapoznać się można tu z przykładowym jadłospisem. Prezentowana jest też kolekcja kartek na mleko i masło oraz bogata kolekcja mleczników. Ponadto w tej strefie na monitorach można obejrzeć zdjęcia i fragmenty filmów związanych tematycznie z barami mlecznymi.
Laboratorium – strefa VI
Ekspozycja ta w prosty sposób obrazuje, m.in. skład mleka, które zawiera ok. 88% wody. Przedstawia to szklany cylinder z wodą, w którym znajdują się piłeczki w różnych kolorach symbolizujące składniki mleka, a więc węglowodany, białko, tłuszcz, składniki mineralne. Bardziej dociekliwi zwiedzający mogą obejrzeć przestrzenne modele wzorów chemicznych laktozy, kazeiny czy sprzężonego kwasu linolowego CLA. Oczywiście w laboratorium nie może zabraknąć mikroskopu, przez który można zobaczyć w dużym powiększeniu, jak wyglądają próbki mleka świeżego, homogenizowanego, pasteryzowanego oraz mleka w proszku i sera Brie.
Mleko na co dzień – strefa VII
Po produkty mleczne sięgamy niemal codziennie, co obrazuje ekspozycja opakowań mleka, serów twardych, twarogów, śmietan, deserów mlecznych itp. Okazuje się także, że mleko ma zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, do produkcji mydeł, kremów, odżywek do włosów. Zwiedzający mogą zabrać ze sobą ulotki z przepisami do samodzielnego wykonania toniku do twarzy oraz kąpieli w mleku.
Zwiedzanie muzeum wieńczy test, pozytywne odpowiedzi są nagradzane upominkiem, stanowiącym swoistą pamiątkę z pobytu w tym miejscu.
Muzeum to jest ciekawym miejscem turystycznym, w 2018 roku otrzymało Certyfikat Specjalny – Najlepszy Produkt Turystyczny, przyznany przez Polską Organizację Turystyczną. Współpracuje ze Spółdzielnią Mleczarską Mlekpol, która wspiera Muzeum w wielu przedsięwzięciach.
Z pewnością działalność muzeum w Grajewie kultywuje i popularyzuje tradycje mleczarskie Podlasia. Jego oferta jest niewątpliwie zaskakująco bogata i warto odwiedzić to miejsce.
Drugim punktem wycieczki była wizyta w Grajewskiej Izbie Historycznej, która jest Oddziałem Grajewskiego Centrum Kultury. Uczniowie mieli okazję zobaczyć bogate zbiory Miasta Grajewa i regionu o charakterze materialnym i niematerialnym. Izba Pamięci Ziemi Grajewskiej powstała w latach 90-tych XX wieku, dzięki staraniom członków Klubu Byłych Żołnierzy 9 Pułku Strzelców Konnych.
Organizatorzy i opiekunowie wycieczki: B. Gocłowska, R. Florczak, E. Prot
Konkurs ”Frohe Ostern – Lapbook” Tradycje wielkanocne w Polsce oraz w krajach niemieckiego obszaru językowego.
Uczennica klasy IV F – Anna Laskowska – zajęła I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym ”Frohe Ostern – Lapbook”. Konkurs polegał na przygotowaniu lapbooków przedstawiających tradycje wielkanocne w Polsce i w krajach niemieckojęzycznych.
Konkurs został zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego oddział Łomża oraz Szkołę Podstawową nr 7 im. Adama Mickiewicza w Łomży.
Gratulujemy
Prace pielęgnacyjne w sadzie - 12 IV 2024 r.
Aby zapewnić jabłoniom prawidłowy i symetryczny wzrost przywiązaliśmy je do podpór. Mamy nadzieję, że nie zostaną uszkodzone na skutek różnych czynników zewnętrznych (porywisty wiatr, mocny deszcz, zwierzęta).
Dzień Bliźniaka
17 IV 2024 r. Samorząd Uczniowski zorganizował Dzień Bliźniaka.