Szanowny Użytkowniku!

1. Kiedy wchodzisz na strony naszych witryn, na dysku Twojego komputera mogą być zapisywane tzw. ciasteczka (ang. cookies), czyli niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez nasz serwer albo serwisy, do których odwołujemy się w naszych witrynach, np. pokazując multimedia.
 

2. Ciasteczka i podobne technologie używane są w witrynach internetowych przede wszystkim ze względu na wygodę użytkowników, m.in po to, by jak najlepiej dostosować treści i funkcje witryny do ich potrzeb i oczekiwań, a także w celach statystycznych.

 3. Pliki ciasteczek wysyłamy wyjątkowo. Służą one tworzeniu statystyk, które pomagają dostosować zawartość stron do oczekiwań użytkowników, zapamiętaniu preferowanego wyglądu stron, np. ustawionego rozmiaru czcionki, odnotowaniu faktu głosowania w prowadzonych ankietach albo wykonaniu przez użytkownika kilkuetapowych czynności (np. dodania artykułu, dokonania zakupu w naszym sklepie internetowym). Korzystamy również z ciasteczek służących dopasowaniu wyświetlanych reklam do zainteresowań odwiedzających witryny.

 

4. Oprócz ciasteczek wysyłanych z naszego serwera za pośrednictwem naszych witryn, pliki cookies mogą być wysyłane także z serwerów stron, do których się odwołujemy, np. YouTube czy serwisów społecznościowych.

 

5. Zapisywanych na Twoim komputerze informacji wysyłanych z naszego serwera nigdzie nie gromadzimy i w żaden sposób nie przetwarzamy.

 

6. Każdy użytkownik może zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w używanej przez siebie przeglądarce, w tym zupełnie wyłączyć możliwość ich zapisywania. Jeśli nie wyłączysz możliwości zapisywania ciasteczek pochodzących z naszych witryn, oznacza to Twoją zgodę na ich zapisywanie i przechowywanie w komputerze.

 

 7. Jeżeli zdecydujesz się na odrzucenie wszystkich ciasteczek, nie będzie możliwe korzystanie z niektórych treści i usług udostępnianych w naszych witrynach, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie ciasteczek nie powoduje natomiast braku możliwości przeglądania stron w naszych witrynach.


Jak wyłączyć ciasteczka?

Każdy użytkownik Internetu może dostosować poziom ochrony przed ciasteczkami do swoich preferencji, w tym całkowicie zablokować możliwość pozostawiania plików cookies. Zwiększa to poziom bezpieczeństwa i ochrony danych, ale może także uniemożliwiać niektóre funkcje, np. zalogowanie się do witryny.

Informacje na temat ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przegladarkach dostępne są na poniższych stronach:

w przeglądarce Opera
w przegladarce Firefox
w przeglądarce Chrome
w przeglądarce Internet Explorer
w przeglądarce Safarii


Jeśli korzystasz z urządzenia przenośnego (telefon, smartfon, tablet), zapoznaj się z opcjami dotyczącymi ochrony prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta Twojego urządzenia.

 

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
ZESPOŁU SZKÓŁ ZAWODOWYCH Nr 2
im. 5 PUŁKU UŁANÓW ZASŁAWSKICH
W OSTROŁĘCE
ROK SZKOLNY 2010/2013
Szkolny Program Profilaktyki ZSZ Nr 2 w Ostrołęce powstał w oparciu o:
  • Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej,
  • Konwencję Praw Dziecka,
  • Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku,
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad udzielania
     i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,     Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 roku w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem,     
  • Krajowy Program Zapobiegania Narkomanii,
  • Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2006-2010.
Program szkolnej profilaktyki, to ogół działań chroniących młodzież przed zakłóceniami w rozwoju i interwencyjnych w sytuacji pojawiających się zagrożeń. Obejmuje działania podejmowane w czasie realizacji programów nauczania i programu wychowawczego, gdy realizowane są zadania ogólne szkoły, a także działania specyficzne dla profilaktyki.
Realizacja Szkolnego Programu Profilaktyki to stały, niekończący się proces wspomagania ucznia w radzeniu sobie z problemami, z zagrożeniami, to proces ograniczający i likwidujący czynniki, które zaburzają jego rozwój. W tym znaczeniu profilaktyka tworzy warunki do realizacji programu wychowawczego, zabezpieczając przed pojawieniem się dysfunkcji.
Zachowania ryzykowne
Zachowania ryzykowne to działania zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych psychologicznych, społecznych i zdrowotnych konsekwencji, a więc zaburzającymi prawidłowy rozwój.
Najczęściej pojawiające się zachowania ryzykowne (obszary problemowe).
                Z przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego wynika, że najczęściej występującymi zachowaniami ryzykownymi są:
-brak kultury osobistej (wulgaryzmy, agresja),
-palenie tytoniu,
-używanie alkoholu,
-używanie innych środków psychoaktywnych (narkotyków, środków wziewnych, leków, sterydów, anabolików, dopalaczy),
-wagary,
-wczesna inicjacja seksualna.
 
Rola i znaczenie zachowań ryzykownych.
Zachowania ryzykowne mają znaczenie rozwojowe (według teorii zachowań problemowych Richarda i Schirley Jessorów) – mogą przynosić podobne korzyści i służyć realizacji podobnych celów (są sposobami na załatwienie bardzo ważnych spraw życiowych, których młodzi nie mogą lub nie potrafią załatwić inaczej, są, więc nieprawidłowymi sposobami przystosowania się). Różne zachowania problemowe umożliwiają, więc (Kazdin 1996; Gaś 1997):                                                                                                             
·         zaspokojenie najważniejszych potrzeb psychologicznych (miłości, akceptacji, uznania, bezpieczeństwa, przynależności),                                                                                    
·         realizację ważnych celów rozwojowych (np. określenie własnej tożsamości, uzyskanie niezależności od dorosłych),                                                                                        
 radzenie sobie z przeżywanymi trudnościami życiowymi (redukcja lęku i frustracji).
Zachowanie jednostki jest wypadkową oddziaływań kilku grup czynników tkwiących w samej jednostce oraz jej otoczeniu społecznym. Niektóre cechy jednostki i jej środowiska sprzyjają powstawaniu zachowań ryzykownych, inne natomiast je hamują.
 
Czynniki ryzyka - cechy, sytuacje, warunki sprzyjające powstawaniu zachowań ryzykownych:
·         środowisko społeczne promujące negatywne wzorce zachowań,
·         normy społeczne prowokujące zachowania niekorzystne,
·         modelowanie takich zachowań w domu i w szkole,
·         konflikty i doświadczenie izolacji w dzieciństwie,
·         grupa rówieśnicza, w której normą są zachowania destrukcyjne,
·         niskie wyniki w szkole i brak celów życiowych.
 
Celem programu jest uruchomienie czynników chroniących (sytuacje, warunki zwiększające odporność na działanie czynników ryzyka) młodzież przed zachowaniami ryzykownymi, czyli:
·         budzenie zainteresowań,
·         budowanie pozytywnego stosunku do szkoły
·         uczenie radzenia sobie z emocjami
·         silna więź z rodzicami,
·         zainteresowanie nauką szkolną,
·         konstruktywna grupa rówieśnicza
·         zaangażowanie religijne,
·         zakorzenienie w normach i tradycjach,
·         wsparcie w trudnych sytuacjach.
 
Kierunek działań profilaktycznych:
 
Często zachowania ryzykowne ze sobą współwystępują, a u ich podłoża leży wspólny zestaw czynników ryzyka i czynników chroniących. Dlatego podstawowymi kierunkami działań profilaktycznych są:
1. Oddziaływanie zarówno na czynniki ryzyka, jak i na czynniki chroniące.
2. Skoordynowanie działań we wszystkich obszarach funkcjonowania (zarówno w samej jednostce, jak i w jej otoczeniu społecznym).
3. Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczo – profilaktyczną szkoły: np. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, MOPR, Policja. 
 
PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ SZKOLNEJ PROFILAKTYKI 
Osłabianie czynników ryzyka i wzmacnianie czynników chroniących.

Zadania
Sposób realizacji
Odpowiedzialni
Wzmacnianie więzi między rodzicami i dziećmi.
1.        Okazywanie szacunku rodzicom jako pierwszym wychowawcom.
2.        Wstrzymywanie się z wszelkimi uwagami na temat rodziców wobec ich dzieci, a zwłaszcza klasy dziecka.
3.        Organizowanie na terenie szkoły grup warsztatów wychowawczych dla rodziców.
4.        Efektywne wykorzystanie wywiadówek w celu wzmacniania więzi rodziców i dzieci.
5.        Realna współpraca z rodzicami na terenie szkoły; udział rodziców w imprezach i uroczystościach szkolnych.
6.      Wykorzystanie różnorodnych umiejętności rodziców, spotkania z rodzicami z racji wykonywanego zawodu.
wszyscy wychowawcy
i nauczyciele
Dbałość
o społeczny klimat w szkole.
1.         Budowanie zaufania w zespole nauczycielskim.
2.         Udzielanie nauczycielom wsparcia
w trudnych sytuacjach.
3.         Przestrzeganie norm grupowych.
4.         Nastawienie na współpracę, wzajemną wymianę doświadczeń, wspólne podejmowanie decyzji.
5.         Dobra organizacja pracy szkoły (sprawne zarządzanie, jasne procedury postępowania, przejrzysty  plan pracy szkoły, racjonalnie opracowany plan zajęć dla  młodzieży i nauczycieli, stała opieka nauczycieli podczas zajęć, dyżury nauczycieli na korytarzach podczas przerw.
6.         Udział członków społeczności uczniowskiej w podejmowaniu decyzji dotyczących uczniów, zachęcanie do większej aktywności i samodzielności.
7.          Promowanie szacunku i podmiotowości każdego członka społeczności szkolnej.
dyrekcja szkoły, wszyscy nauczyciele
Budowanie pozytywnej więzi uczniów ze szkołą.
1.        Popieranie i rozwój samorządności uczniów.
2.        Udział młodzieży w projektowaniu i urządzaniu wystroju wnętrz klas szkolnych.
3.        Poszerzanie oferty kół zainteresowań.
4.        Rozwój indywidualnych zainteresowań młodzieży (interesujące przekazywanie wiedzy, aktywizujące metody nauczania, ciekawie prowadzone lekcje).
5.        Motywujący system oceniania.
6.        Wyrażanie uznania za rzeczywiste osiągnięcia i umiejętności.
7.        Odnoszenie się do uczniów z szacunkiem.
8.        Stawianie wymagań stosownie do możliwości uczniów.
9.         Życzliwa atmosfera na lekcji.
dyrekcja szkoły, opiekunowie SU, pedagog szkolny, wszyscy wychowawcy i nauczyciele
Dbałość o rozwój osobowości uczniów.
 
1.           Rozwijanie poczucia własnej wartości.
2.           Zwiększanie szacunku do samego siebie.
3.           Wzmacnianie samooceny.
4.           Kształcenie podejmowania przemyślanych decyzji.
5.           Pobudzanie wrażliwości na sprawy innych ludzi.
6.            Rozwój sfery cielesnej.
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie
w trudnych sytuacjach.
1.           Rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
2.           Podejmowanie właściwych decyzji.
3.           Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, złością.
4.           Rozwijanie umiejętności zachowań asertywnych.
wychowawcy, pedagog szkolny, referent ds. zdrowia
 Zaangażowanie religijne.
 
1.         Dobrze przygotowana pod względem metodycznym i merytorycznym lekcja katechezy.
2.         Właściwe przygotowanie do sakramentów, zachęcanie do udziału w praktykach religijnych, budzenie odpowiedzialności za swoje życie religijne.
3.         Wprowadzanie, a nie zmuszanie w praktyki religijne (w modlitwę, rozumienie liturgii, roku  liturgicznego).
nauczyciele religii
Kształtowanie zachowań związanych z grupą rówieśniczą.
1.        Poinformowanie o zagrożeniach wynikających ze strony różnych grup młodzieżowych.
2.        Pomoc w tworzeniu związków z pozytywnie funkcjonującymi grupami.
3.        Proponowanie spędzania czasu w bezpieczny sposób.
4.        Wyczulenie uczniów na zagrożenie manipulacją.
5.        Dbałość o zgodne funkcjonowanie  oraz o integrację zespołów klasowych.
6.        Kształtowanie umiejętności porozumiewania się i współpracy w grupie.
7.        Pozyskiwanie uczniów do działań profilaktycznych. 
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny
Rozwój kompetencji wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
1.      Rozwój umiejętności interpersonalnych:
·          spostrzegania i rozumienia ludzi
·          pomagania i wpływania
·         rozwiązywania problemów i konfliktów związanych z wykorzystywaniem osobistych doświadczeń.
2.      Rozwój umiejętności dydaktycznych:
  • doskonalenie i stosowanie nowoczesnych metod nauczania.
  • umiejętne wykorzystywanie ścieżek przedmiotowych do przekazywania treści prozdrowotnych.
  3.   Rozwój umiejętności profilaktycznych:
·                Poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu psychoprofilaktyki (istoty, celu, zadań, strategii działania),
·                Poszerzanie umiejętności z zakresu konstruowania i oceniania skuteczności programów profilaktycznych.
dyrekcja szkoły, wszyscy nauczyciele
Dbałość
o tradycję szkoły.
1.      Podtrzymywanie tradycji związanych z patronem szkoły 5 PUZ.
wszyscy nauczyciele

 
Strategie profilaktyczne (za W. Hansen)
Aby działania profilaktyczne były skuteczne należy stosować metody oparte na wiodących strategiach działania:
·          przekształcanie przekonań normatywnych,
·          konstruktywne osobiste postanowienia,
·          aktywizowanie systemu wartości przeciw zachowaniom dysfunkcyjnym,
·         dostarczanie wiedzy o konsekwencjach zachowań dysfunkcyjnych,
·         alternatywne sposoby przeżywania codziennego życia (nowe, pozytywne doświadczenia),
·         nauka odmawiania.
 
 Zasady oddziaływania wychowawczego
 
Wychowawca, nauczyciel oddziałuje na swoich uczniów, wychowanków na kilku poziomach:
·         poziom osobistego wpływu i modelowania (zdrowy styl życia i oddalanie się od własnych zachowań dysfunkcyjnych jest najpotężniejszą bronią wychowawcy profilaktyka),
·         poziom kształtowania środowiska szkolnego (wpływ na reguły i przebieg życia szkolnego), poziom podejmowania treści profilaktycznych na zwykłych lekcjach (rola ścieżek przedmiotowych):
• realizowanie prostych ćwiczeń profilaktycznych,
• realizowanie dłuższych, profesjonalnych programów,
• realizowanie programów autorskich,
• udział w budowaniu szerszego systemu – pozaszkolnego (budowanie koalicji z rodzicami czy samorządem, projekty lokalne).
 
Realizację szkolnego programu profilaktyki wspomaga prowadzenie specjalnych zajęć psychoedukacyjnych mających na celu, osiągnięcie ważnych zmian w postawach i zachowaniach uczestników dotyczących jakiegoś obszaru problemowego. Jednak programy profilaktyczne są narzędziem, instrumentem dla zasadniczego działania; są drugorzędne w stosunku do fundamentów profilaktyki w postaci układu czynników ryzyka i czynników chroniących.
 
 
 
ZAŁĄCZNIK

PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W OBSZARACH
PROBLEMOWYCH
OBSZAR PROBLEMOWY AGRESJA PRZEMOC

Zadania
szczegółowe
Formy realizacji
Oczekiwane efekty
Odpowiedzialny
1. Zapoznanie
uczniów z pojęciem agresja, przemoc
Godziny wych. na
temat: Przemoc, agresja słowna fizyczna
Uczeń rozróżnia postawy
powszechnie uważane za właściwe lub niewłaściwe;
dostrzega istotne
różnice.
Nauczyciel wychowawca, inni nauczyciele, pedagog szkolny
2. Wulgaryzm jako
przejaw agresji
i stresu,
Godz. wych. —
przypomnienie mechanizmu
powstawania agresji i stresu; rola postawy asertywnej.
Uczeń rozumie, że
z agresją można
sobie poradzić,
przeciwdziałać jej
i rozładować we
właściwy sposób,
a skutki stresu
znacznie złagodzić.
Nauczyciel- wychowawca
inni nauczyciele, pedagog szkolny
3. Spotkania z Policją, Strażą Miejską
Pogadanki przeprowadzone przez funkcjonariuszy policji , Straży Miejskiej
Uczeń zapoznaje się z odpowiedzialnością karną związaną ze stosowaniem przemocy
Nauczyciel- wychowawca
inni nauczyciele, pedagog szkolny


OBSZAR PROBLEMOWY
 BRAK KULTURY OSOBISTEJ
 

Zadania
szczegółowe
Formy realizacji
Oczekiwane efekty
Odpowiedzialny
1. Zapoznanie
uczniów z pojęciem kultury osobistej ( od zasad higieny do świadomego odbioru kultury).
Godziny wych. na
temat: czym
charakteryzuje się człowiek kulturalny.
Zajęcia na języku polskim
Uczeń nazywa
i rozróżnia postawy
powszechnie uważane za właściwe lub niewłaściwe;
dostrzega istotne
różnice.
Nauczyciel języka polskiego, wychowawca, inni nauczyciele
2. Sposób ubierania się jako komunikat:
„kim jestem”
Godziny wych. na temat: mój wygląd świadczy o mnie. Stroje na różne okazje.
Zajęcia na języku polskim i innych przedmiotach
Uczeń zdaje sobie sprawę z faktu, że strój pełni rolę komunikatu
i świadczy o kulturze osobistej. Umiejętnie dyskutuje i wyraża swoje poglądy. Uczeń potrafi ubrać się stosownie do okazji.
Nauczyciel języka polskiego, wychowawca, inni nauczyciele, rodzice ucznia
3. Spotkania z rodzicami
Spotkania podczas wywiadówek
Rodzic wpływa na poziom kultury osobistej swego
dziecka
Wychowawcy

OBSZAR PROBLEMOWY DEPRESJE, UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU, NARKOTYKÓW, PAPIEROSÓW, STERYDÓW, ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH.
 

Zadania szczegółowe
Formy realizacji
Oczekiwane efekty
Odpowiedzialny
1. Dostarczanie
informacji
o mechanizmach
i następstwach
uzależnienia
Godzina wych.
Dyskusje, filmy, plansze, ulotki,

Uczeń potrafi rozpoznać sytuacje stresowe oraz ocenić ich wpływ na własne życie.
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog
2.Uczenie radzenia sobie ze stresem
Godzina
wychowawcza, zebrania z rodzicami, spotkania
z pedagogiem i psychologiem.Pomoc
indywidualna
w rozwiązaniu
konkretnych sytuacji
 
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog
3. Uczenie
konstruktywnego odmawiania
Godzina
wychowawcza, zebrania z rodzicami, spotkania
z pedagogiem i psychologiem
Uczeń wykazuje
postawę asertywną, nabył umiejętności odpierania presji.
Wychowawcy klas, pedagog szkolny

 
 
OBSZAR PROBLEMOWY - WAGARY

Zadania szczegółowe
Formy realizacji
Oczekiwane efekty
Odpowiedzialny
Praca z uczniami wagarującymi
Godzina
wychowawcza, zebrania z rodzicami, spotkania
z pedagogiem i psychologiem.
Zmiana postaw i zachowań młodzieży
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog
Pomoc indywidualna w rozwiązywaniu konkretnych sytuacji
Rozmowy
indywidualne, pomoc młodzieży
w  wyrabianiu nawyku systematycznego uczestniczenia w zajeciach lekcyjnych i praktycznych.
konkretnych sytuacji
Uzyskanie dodatkowych informacji o uczniach oraz wskazówek do dalszej pracy profilaktycznej. Uczeń otrzyma fachową pomoc od specjalisty.
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog
Zaangażowanie rodziców do współpracy.
Zebrania z rodzicami, spotkania
z pedagogiem i psychologiem.
Rodzice są świadomi odpowiedzialności za edukację swoich dzieci, akceptują działania wychowawcze szkoły
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog

OBSZAR PROBLEMOWY - WCZESNA INICJACJA SEKSUALNA
 

Zadania szczegółowe
Formy realizacji
Oczekiwane efekty
Odpowiedzialny
1.Przekazanie
wiedzy o mechanizmach następstwach
wczesnej aktywności seksualnej
Godziny
wychowawcze, mini wykłady, ulotki, filmy edukacyjne
Zmiana postaw i zachowań młodzieży
Wychowawcy, referent ds. zdrowia, nauczyciele uczący
WŻR
2.Rozwijanie akceptacji dojrzewania, problemy z tym związane
Godziny
wychowawcze, warsztaty
Wzmocnienie poczucia własnej wartości, podejmowanie dojrzałych i odpowiedzialnych
Wychowawcy, referent ds. zdrowia, nauczyciele uczący
WŻR pedagog szkolny, pracownicy PP-P
3. Praca z młodzieżą zagrożoną i zaniedbaną wychowawczo
Rozmowy indywidualne, pomoc młodzieży w wycofaniu się z zachowań ryzykownych poprzez atrakcyjne propozycje(udział
w zajęciach sportowych,
organizacjach
młodzieżowych, itp.)
Uzyskanie dodatkowych informacji o uczniach oraz wskazówek do dalszej pracy
profilaktycznej
Wychowawcy, inni nauczyciele, pedagog szkolny, referent ds. zdrowia
4. Pomoc
indywidualna
w rozwiązaniu
konkretnych sytuacji kryzysowych
(choroba, ciąża)
Skontaktowanie ucznia z lekarzem, psychologiem
Uczeń otrzyma fachową pomoc od specjalisty
Wychowawcy, pedagog szkolny, referent ds. zdrowia
5.Zaangażowanie
rodziców do
współpracy
Spotkania
z rodzicami podczas wywiadówek, indywidualne spotkania
Rodzice są świadomi odpowiedzialności za edukację psychoseksualną
swoich dzieci,
akceptują działanie
profilaktyczno-wychowawcze szkoły
Wychowawcy,
pedagog szkolny,
nauczyciele uczący
WŻR, referent ds. zdrowia

 
 

 

program wychowawczy
zespołu szkół zawodowych nr 2
im. 5 pułku ułanów zasławskich
w ostrołęce
na lata 2009/2013
 
"W wychowaniu chodzi właśnie o to,
 ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
 - o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
 umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał
 bardziej być nie tylko z drugich, ale i dla drugich."
(Jan Paweł II Przemówienie w UNESCO 02.06.1980)
 
 
 
Misja szkoły
 
Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 jest instytucją demokratyczną, kontynuującą szlachetne i sprawdzone tradycje, budowane w oparciu o tolerancję, chęć i zdolności do współdziałania, odpowiedzialność.
Pojęcie oraz symbol - Polska i 5 Pułk Ułanów Zasławskich, w których mieszczą się historia, kultura i tradycja - są podmiotem szczególnego szacunku, pamięci oraz zobowiązania.
Zadaniami szkoły jest rozwój wiedzy i umiejętności uczniów w celu należytego przygotowania ich do:
Ø    egzaminów zewnętrznych (maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe),
Økontynuowania nauki na studiach wyższych oraz do pracy zawodowej,
Øaktywnego uczestnictwa w rozwoju demokratycznego państwa,
Ø      życia we wspólnej Europie zachowując własną tożsamość narodową i regionalną.
 
Wizja szkoły
 
Ø     Szkoła jest płaszczyzną porozumienia między nauczycielami, uczniami i rodzicami
Ø     Szkoła jest gwarantem respektowania zasad tolerancji
Ø     Szkoła zapewnia uczniom możliwość rozwoju i przygotowuje ich do podejmowania aktywności społecznej
Ø     Szkoła stwarza szeroką ofertę edukacyjną
Ø     Szkoła wyposaża uczniów w rzetelną wiedzę dostosowaną do ich poziomu rozwoju – szkoła stwarza możliwość wyrównania szans edukacyjnych
Ø     W szkole panuje życzliwa atmosfera i poczucie bezpieczeństwa
Ø     Rodzice aktywnie uczestniczą w procesie budowania wartości u swoich dzieci
Ø     Szkoła wychowuje w poszanowaniu prawa, piękna, dobra, wolności
Ø     Uczniowie mają poczucie własnej wartości, nie naruszają jednak wolności i godności innych
Ø     Uczniowie znają i szanują tradycję narodu i regionu, są także świadomi przemian zachodzących w kraju, Europie i na świecie
Ø     Młodzież uczy się samodzielności i współpracy w grupie
Ø     Szkoła kształci przyszłych ludzi sukcesu – odpowiedzialnych, przedsiębiorczych, aktywnych oraz twórczych
Ø     Młodzież kształci się pod opieką wysoko wykwalifikowanej kadry pedagogów, którzy
w swojej pracy wykorzystują nowoczesne i skuteczne metody
Ø     W szkole są nowoczesne pracownie.
 
SZKOŁA TO ATRAKCYJNE MIEJSCE PRACY DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI.
 
 
Cele i założenia programu
 
Główny cel pracy wychowawczej:
Wszechstronny rozwój osobowy ucznia (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym) w sprzyjającym mu środowisku wychowawczym w szkole.
 
Cele wychowawcze dla każdego roku kształcenia:
 
Klasy pierwsze:
1.            Sprzyjanie wzajemnemu poznaniu się i adaptacji w środowisku szkolnym
2.            Kształtowanie postaw patriotycznych oraz poszanowania tradycji i obyczajów
3.            Kształtowanie odpowiedniej kultury osobistej i właściwego stosunku do obowiązków szkolnych
4.            Kształtowanie pozytywnych relacji uczeń – nauczyciel – rodzic
5.            Kształtowanie umiejętności uniwersalnych
6.            Kształtowanie człowieka zdrowego i wolnego od uzależnień
7.            Wprowadzenie w świat kultury i sztuki
8.            Rozwój zainteresowań ucznia.
 
Klasy drugie:
1.            Kształtowanie i wspieranie samorządności szkolnej
2.            Kształtowanie odpowiedniej kultury osobistej i właściwego stosunku do obowiązków szkolnych
3.            Kształtowanie poczucia oparcia w rodzinie i wartościach wyniesionych z domu
4.            Kształtowanie postaw patriotycznych oraz poszanowania tradycji i obyczajów
5.            Kształtowanie człowieka zdrowego i wolnego od uzależnień
6.            Kształtowanie umiejętności uniwersalnych
7.            Kształtowanie postaw ekologicznych ucznia
8.            Rozwój zainteresowań.
 
Klasy trzecie:
1.            Kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej
2.            Kształtowanie postaw obywatelskich, narodowych, proeuropejskich
3.            Kształtowanie postaw patriotycznych oraz poszanowania tradycji i obyczajów
4.            Kształtowanie umiejętności uniwersalnych
5.            Kształtowanie postaw ekologicznych
6.            Rozwój zainteresowań ucznia.
 
 
Klasy kończące naukę w szkole:
1. Kształtowanie nawyków właściwej autoprezentacji
2. Planowanie kariery edukacyjnej i zawodowej ucznia
3. Kształtowanie postaw patriotycznych oraz poszanowania tradycji i obyczajów
4. Kształtowanie umiejętności uniwersalnych
5. Rozwój zainteresowań ucznia.
 
 
            W wychowaniu młodzieży będziemy kierować się wartościami: szeroko pojętego dobra, kultury zachowania, odpowiedzialności, tolerancji, poszanowania godności własnej
i innych, życzliwością, otwartością na potrzeby uczniów, itd.
 
Priorytety wychowawcze:
Ø      zadbanie o właściwy poziom wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie kształcenia ogólnego oraz wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie kształcenia zawodowego,
Ø      zadbanie o właściwy wizerunek ucznia szkoły (kultura osobista, umiejętne dobranie stroju do okazji, itd.),
Øaktywizowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach,
Øszukanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, przyczyny absencji - diagnozowanie, zapobieganie,
Øwspółpraca z domem rodzinnym, kontakt z opiekunami uczniów. Wspieranie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny ze zwróceniem uwagi na udział rodziców
w planowaniu działań szkoły.
 
     Potrzeby uczniów:    
                            Dzięki stałej obserwacji i diagnozie określono potrzeby, które powinny być zaspokojone, aby możliwe było wspieranie rozwoju uczniów. Dominujące potrzeby emocjonalne młodzieży, to:
Ø   bezpieczeństwa (której zaspokojenie decyduje również o poczuciu własnej wartości godności i integralności),
Ø   kontaktu (tworzenia więzi, autentycznych relacji i spotkań z ludźmi, rozumienia innych i bycia rozumianym),
Ø   potrzeba pozytywnych wzorców, aprobaty, wsparcia i zachęty do ukierunkowania rozpierającej w tym wieku młodzież energii, ale też jasno określonych norm i zasad,
Ø   aktywności (intelektualnej i społecznej),
Ø   autentyczności,
Ø   poradzenia sobie z rozwojowym dylematem, jakim jest rozdarcie pomiędzy poczuciem tożsamości a pełnionymi rolami społecznymi (syna/córki, ucznia, partnera),
Ø   swobody, uniezależnienia się,
Ø   rozwoju w zakresie postaw etycznych i moralnych.
 
 
Wizerunek absolwenta Zespołu Szkół Zawodowych nr 2
 w Ostrołęce
 
Ø      Absolwent szkoły powinien być zadowolony z wyboru szkoły, którą ukończył;
Ø      Absolwent powinien posiadać właściwy poziom wiedzy i umiejętności w zakresie kształcenia ogólnego oraz wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie kształcenia zawodowego;
Ø      Absolwent powinien wykazać się znajomością języków obcych;
Ø      Absolwent powinien posiadać umiejętność rozwoju swoich zainteresowań;
Ø      Absolwent powinien odznaczać się umiejętnością twórczego myślenia;
Ø      Absolwent powinien odznaczać się wartościami i umiejętnościami uniwersalnymi oraz umieć zastosować je w swoim środowisku;
Ø     Absolwent powinien odznaczać się i umieć kierować się wartościami: szeroko pojętego dobra, kultury zachowania, odpowiedzialności, tolerancji, poszanowania godności własnej i innych, życzliwością, otwartością na potrzeby innych, itd.
Ø      Absolwent powinien umieć dokonać wyboru, co do dalszego procesu kształcenia lub podjęcia pracy zawodowej.
 
 
Rola nauczyciela:
 
1.   Rzetelna praca zmierzająca do wszechstronnego rozwoju uczniów,
2.   Wzmacnianie wiary uczniów we własne siły oraz samokształcenie,
3.   Powierzanie uczniom ważnych zadań poznawczych realizowanych na rzecz szkoły oraz środowiska,
4.   Wyrabianie postawy uczniowskiej opartej o zasady uczciwości, prawdomówności,
5.   Budowanie życzliwej i przyjaznej atmosfery w zespołach klasowych,
6.   Aktywny udział wszystkich stron w życiu szkoły (wprowadzenie nowatorskich pomysłów wzbogacających życie szkoły na różnych polach jej działalności, udział
w imprezach przygotowywanych przez szkołę),
7.   Przestrzeganie ustaleń władz szkolnych z jednoczesną umiejętnością negocjacji, dyskusji, pojmowania przesłania, że pełnienie funkcji zobowiązuje do działań większych niż przeciętne.
 
Cele i zadania samorządów (szkolnego i klasowego)
 
1.   Samorząd jest szkołą charakterów, która uczy demokratycznych form współżycia, umiejętności kierowania innymi, odpowiedzialności za siebie i otoczenie.
3.   Samorząd jest metodą wychowawczą - począwszy od wyborów poprzez wybór opiekuna, na formach pracy skończywszy.
5.   Samorządność szkolna służy uaktywnieniu twórczych postaw i działań.
 
Praca zespołu wychowawczego
 
Zespół wychowawczy stanowią wszyscy wychowawcy klas. Podzieleni są na zespoły: wychowawcy klas pierwszych, drugich, trzecich i programowo najwyższych.
Zespoły wychowawców klas:
1.      Opracowują plany pracy wychowawczej we współpracy z młodzieżą (plan zawiera propozycje tematów zajęć wychowawczych, form realizacji, odpowiedzialnych za jej przeprowadzenie, terminów, zaproszonych gości)
2.      Dokonują okresowych analiz stopnia realizacji zamierzeń.
3.      Przygotowują wspólne imprezy dla poziomów lub wybranych klas.
4.      Wspierają młodych wychowawców w pracy wychowawczej.
5.      Analizują najważniejsze problemy wychowawcze i ustalają sposoby ich rozwiązywania.
6.      Spotkania zespołu odbywać się będą średnio raz w miesiącu, bądź w zależności od potrzeb.
7.       Prace zespołu nadzoruje dyrektor, koordynuje pedagog szkolny; prace podzespołów koordynują liderzy wybrani przez wychowawców.
 
 
 
 
 
Ewaluacja programu
 
Niniejszy program będzie na bieżąco monitorowany, co pozwoli korygować działania
i wprowadzać ewentualne zmiany, które umożliwią osiąganie lepszych efektów wychowawczych. Monitoring programu będzie realizowany przy pomocy następujących narzędzi:
Ø      zapisy w dziennikach lekcyjnych
Ø      obserwacja zachowań uczniów
 
1.Cel ewaluacji         
Ewaluacja programu posłuży do uzyskania informacji na temat stopnia osiągniętych celów i efektów programu. Oceny skuteczności programu dokonają jego uczestnicy.
Ewaluacja zostanieprzeprowadzona na koniec roku szkolnego:
Ø      dokonanie oceny w zakresie wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników
Ø      uzyskanie opinii od uczestników o wartości zrealizowanego programu.
2. Metody i narzędzia zbierania informacji
A. Metody bezpośrednie:
Ø      obserwacja, analiza odpowiednich dokumentów szkolnych, analiza osiągnięć uczniów, wywiady, wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach rad pedagogicznych, opinie rodziców i uczniów, itp.
B. Metody pośrednie:
Ø      badania kwestionariuszowe: ankiety.
3. Opracowanie i prezentacja wyników ewaluacji 
Opracowaniem i prezentacją wyników ewaluacji programu zajmie się Zespół Wychowawczy.
 
Procedury szkolne
      W pracy wychowawczej z młodzieżą szkolną stosujemy:
- załażenia zawarte w Szkolnym Programie Profilaktyki oraz Programie i Harmonogramie Poprawy Efektywności Wychowania w ZSZ Nr 2 Im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich
w Ostrołęce na lata 2007-2010.
- odpowiednio przepisy prawa:
  • Konstytucję RP,
  • Ustawę o systemie oświaty z dn. 7-09-1991 z późn. zmianami,
  • Kartę Nauczyciela z dn. 26-01-1982 z późn. zmianami,
  • Konwencję o prawach dziecka
  • Statut Szkoły
  • Wewnątrzszkolny System Oceniania.

WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH NR 2
IM. 5 PUŁKU UŁANÓW ZASŁAWSKICH
W OSTROŁĘCE

 
 
 
Opracowano na podstawie: Dz. U. Nr 83 poz. 562, Nr 130, poz. 906. Ostatnia zmiana: Dz. U. z 2008 r. Nr 3, poz. 9, z dnia 9 stycznia 2008 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. ze zm. z dnia 13 lipca 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 273 i Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791 i Nr 120, poz. 818)
 
 
 
 
 
 
Zatwierdzone podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej 10 czerwca 2008 r


 
I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE WEWNĄTRZSZKOLNYCH ZASAD
OCENIANIA
 
§ 1.
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów
w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających
z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania
uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej
klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia
określonych w statucie szkoły.
 
§ 2.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach
w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach
przyjętych w danej szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach
i trudnościach ucznia w nauce.
 
§ 3.
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych)
ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego
przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych
opiekunów) o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
 
II. OCENIANIE I KLASYFIKOWANIE UCZNIA
 
§ 1.
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę .
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz
inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym
opiekunom) na zasadach określonych przez nauczyciela.
 
§ 2.
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub
specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej
poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, 3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania
dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może
nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
 
§ 3.
1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez
ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
 
§ 4.
1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza,
na czas określony w tej opinii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
 
§5.
1. Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia
przewiduje naukę jazdy pojazdem silnikowym, zwalnia z realizacji tych zajęć ucznia, który przedłoży prawo jazdy
odpowiedniej kategorii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki jazdy pojazdem silnikowym w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje
się "zwolniony", a także numer i kategorię posiadanego przez ucznia prawa jazdy oraz datę wydania uprawnienia.
 
§ 6.
1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania
zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
 
§ 7.
1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie
szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na
okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie
odrębnych przepisów, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
3. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach
określonych w statucie szkoły.
4. Klasyfikacja roczna, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikacja roczna ucznia
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, polega na podsumowaniu jego osiągnięć
edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego
programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym
roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania,
5. Na tydzień przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego
rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych
statucie szkoły.
6. O przewidywanej ocenie niedostatecznej nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
z wyprzedzeniem 1 miesiąca za pośrednictwem wychowawcy.
7. Wychowawca powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie niedostatecznej za
pośrednictwem ucznia, który ma obowiązek zwrócić podpisane przez rodziców pismo w terminie 3 dni od daty jego
otrzymania , telefonicznie lub w ostateczności listownie.
§ 8.
1. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
2. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych
zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani
na ukończenie szkoły. Oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych wlicza się do średniej ocen.
3. Śródroczną i roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych ustala:
nauczyciel praktycznej nauki zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu, opiekun praktyk zawodowych lub
kierownik praktycznej nauki zawodu;
§ 9.
 
1.Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustala się w stopniach według następującej skali:
 
Nr
Ocena słowna
Ocena cyfrowa
Skrót
1.
celujący
6
cel.
2.
bardzo dobry
5
bdb.
3.
dobry
4
db.
4.
dostateczny
3
dst.
5.
dopuszczający
2
dop.
6.
niedostateczny
1
ndst.
 
2. W ocenianiu bieżącym w dzienniku lekcyjnym dopuszcza się stosowanie przy ocenach znaków: „+” oraz „-” oraz
„nb” – oznaczające nieobecność i „np” – oznaczające nieprzygotowanie ucznia.
3. Oceny klasyfikacyjne w dziennikach lekcyjnych i arkuszach ocen piszemy w pełnym brzmieniu.
4. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
5. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
6. Prace pisemne powinny być oceniane według następującej skali procentowej:
 
100% - 95%
celujący
94% - 85%
bardzo dobry
84% - 75%
dobry
74% - 51%
dostateczny
50% - 30%
dopuszczający
29% - 0%
niedostateczny
 
7. Ustala się następujące kryteria stopni:
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie,
samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych
z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązanie nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające
poza program nauczania tej klasy l u b
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do
finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne
ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów
w nowych sytuacjach.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie
przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie
przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia
podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych przedmiotu nauczania
w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego
przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności
 
 
§ 10.
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w statucie szkoły.
3. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, ustala się według następującej skali:
 
L.p.

Ocena słowna
Skrót
1.
wzorowe
wz.
2.
bardzo dobre
bdb.
3.
dobre
db.
4.
poprawne
popr.
5.
nieodpowiednie
ndp.
6.
naganne
ng.
 
1. Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym;
2) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych;
3) stosunek do obowiązków szkolnych.
 
2. Klasyfikacyjną ocenę zachowania końcoworoczną ustala się według następującej skali:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
3. Klasyfikacyjna ocena zachowania nie ma wpływu na klasyfikacyjne oceny z zajęć edukacyjnych.
4. Klasyfikacyjną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów danej
klasy oraz ocenianego ucznia.
5. Ustala się następujące kryteria stopni:

Ocena wzorowa - charakterystyka ucznia:

Kultura osobista: przestrzega zasad kultury w kontaktach z koleżankami i kolegami, nie używa wulgarnych słów,
występuje z inicjatywą pomocy koleżeńskiej, przeciwstawia się stosowaniu przemocy, odnosi się z szacunkiem
i uznaniem do osiągnięć kolegów, jest tolerancyjny i wyrozumiały wobec innych wyznań, poglądów i sytuacji materialnej i rodzinnej kolegów i koleżanek, aktywnie uczestniczy w tworzeniu dobrej atmosfery w klasie, jest uprzejmy i uczynny, przestrzega zasad kultury, okazuje szacunek innym osobom (np. ustępuje miejsca starszym, przestrzega zasad kultury w dyskusjach z dorosłymi), zawsze wykonuje polecenia pracowników szkoły.
Stosunek do obowiązków szkolnych: nie ma godzin nieusprawiedliwionych, nie spóźnia się, nieobecności usprawiedliwia zgodnie z zapisem przyjętym w Statucie Szkoły, ma schludny wygląd i jego strój nie budzi zastrzeżeń, fryzura jest naturalna, bluzy zakrywają cały tułów, nie mają nadruków związanych z subkulturami, podczas zajęć nie je, nie żuje gumy, na czas lekcji ma wyłączony telefon komórkowy, nie przynosi do szkoły urządzeń elektronicznych (MP3, MP4), nie pali papierosów, nie pije alkoholu i nie stosuje innych używek, rzetelnie przygotowuje się do lekcji, przestrzega regulaminów BHP w pracowniach lekcyjnych oraz podczas przerw śródlekcyjnych, szanuje mienie innych osób i szkoły, dba o ład i porządek w klasie, szkole i jej otoczeniu, informuje pracowników szkoły o uszkodzonym sprzęcie i pomocach dydaktycznych, rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia w szkole i poza nią, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do biblioteki, przekazywanie usprawiedliwień, zaliczanie sprawdzianów i prac klasowych itp.),nie ma uwag negatywnych, ma liczne pochwały.
Aktywność na rzecz szkoły: godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz (konkursy, zawody sportowe), bierze aktywny udział w życiu szkoły (imprezy szkolne, praca samorządu szkolnego i klasowego, udział w promocji szkoły),
z własnej inicjatywy wykonuje prace na rzecz klasy i szkoły ( np. gazetki szkolne i klasowe ), powierzone prace wykonuje chętnie i starannie.
Ocena bardzo dobra – charakterystyka ucznia:
Kultura osobista: przestrzega zasad kultury w kontaktach z koleżankami i kolegami, nie używa wulgarnych słów, występuje z inicjatywą pomocy koleżeńskiej, przeciwstawia się stosowaniu przemocy, jest tolerancyjny i wyrozumiały wobec innych wyznań i sytuacji materialnej i rodzinnej kolegów i koleżanek, staje w obronie słabszych, aktywnie uczestniczy w tworzeniu dobrej atmosfery w klasie, jest uprzejmy i uczynny, przestrzega zasad kultury, okazuje szacunek innym osobom (np. ustępuje miejsca starszym, przestrzega zasad kultury w dyskusjach z dorosłymi), zawsze wykonuje polecenia pracowników szkoły.
Stosunek do obowiązków szkolnych: nie ma godzin nieusprawiedliwionych, nieobecności usprawiedliwia zgodnie
z zapisem przyjętym w Statucie Szkoły (dopuszczalne są 3 spóźnienia), ma schludny wygląd i jego strój nie budzi zastrzeżeń (opis wymaganego stroju przy ocenie wzorowej), podczas zajęć nie je, nie żuje gumy, na czas lekcji wyłącza telefon komórkowy, nie przynosi do szkoły sprzętu elektronicznego, nie pali papierosów, nie pije alkoholu
i nie stosuje innych używek, rzetelnie przygotowuje się do lekcji, przestrzega regulaminów BHP w pracowniach lekcyjnych oraz przerw śródlekcyjnych, szanuje mienie innych osób i szkoły, dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do biblioteki, przekazywanie usprawiedliwień, zaliczanie sprawdzianów i prac klasowych itp.), dba o ład i porządek, informuje pracowników szkoły o uszkodzonym sprzęcie i pomocach dydaktycznych, nie ma uwag negatywnych

Aktywność na rzecz szkoły:
godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz, bierze udział w życiu szkoły (imprezy szkolne, praca samorządu szkolnego i klasowego, udział w promocji szkoły), powierzone prace na rzecz klasy i szkoły wykonuje chętnie i starannie.

Ocena dobra – charakterystyka ucznia:
Kultura osobista: przestrzega zasad kultury w kontaktach z koleżankami i kolegami, nie używa wulgarnych słów, nie odmawia pomocy koleżankom i kolegom, nie stosuje przemocy, nie dokucza słabszym, szanuje pracę swoich koleżanek i kolegów, jest tolerancyjny i wyrozumiały wobec innych wyznań, poglądów oraz sytuacji materialnej
i rodzinnej kolegów i koleżanek, stara się włączać do pracy w grupie, jest uprzejmy i uczynny, przestrzega zasad kultury, okazuje szacunek innym osobom (np. ustępuje miejsca starszym, przestrzega zasad kultury w dyskusjach
z dorosłymi), wykonuje polecenia pracowników szkoły.

Stosunek do obowiązków szkolnych: nie może mieć więcej niż 7 godzin nieusprawiedliwionych, dopuszczalna liczba spóźnień do 5, nieobecności usprawiedliwia zgodnie z zapisem przyjętym Statucie Szkoły, zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych prac i zadań, jego strój nie budzi zastrzeżeń ( opis wymaganego stroju przy ocenie wzorowej ), podczas zajęć nie je, nie żuje gumy, na czas lekcji wyłącza telefon komórkowy, nie przynosi do szkoły sprzętu elektronicznego, nie pali papierosów i nie stosuje innych używek, przygotowuje się do lekcji, przestrzega regulaminów BHP na terenie szkoły, szanuje mienie innych osób i szkoły, dba o ład i porządek, informuje pracowników szkoły o uszkodzonym sprzęcie i pomocach dydaktycznych, uwagi negatywne i pozytywne równoważą się.

Aktywność na rzecz szkoły: na prośbę pracowników szkoły wykonuje prace na rzecz klasy i szkoły.

Ocena poprawna - charakterystyka ucznia:

Kultura osobista: stara się być kulturalny, ale jego sposób kontaktów z kolegami czasami budzi zastrzeżenia, zdarza mu się publicznie używać wulgarnych słów, zdarza mu się odmawiać pomocy kolegom, w gniewie zdarza mu się stosowanie przemocy, zdarza mu się w sposób bierny uczestniczyć w bójkach, jest akceptowany w klasie, ale czasem przyczynia się do pogorszenia relacji między kolegami i koleżankami, zdarza mu się być nietolerancyjnym
i niewyrozumiałym wobec innych wyznań, poglądów oraz sytuacji materialnej i rodzinnej kolegów i koleżanek, uczestniczy w formach działalności grupowej, lecz bez zaangażowania, na ogół jest kulturalny, ale zdarza mu się nie przestrzegać niektórych norm zachowania, nie zawsze wykonuje polecenia pracowników szkoły.
Stosunek do obowiązków szkolnych: nie może mieć więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych (celowe puszczanie zajęć), spóźnień od 6 do 10, nieobecności usprawiedliwia zgodnie z zapisem przyjętym w Statucie Szkoły, zdarza mu się nie mieć obowiązującego w szkole stroju, podczas zajęć nie je, nie żuje gumy, na czas lekcji wyłącza telefon komórkowy, nie przynosi do szkoły sprzętu audiowizualnego, nie pali papierosów i nie stosuje innych używek, zdarza mu się być nieprzygotowanym do lekcji, zdarza mu się łamanie regulaminów BHP obowiązujących w szkole, szanuje mienie innych osób i szkoły, informuje pracowników szkoły o uszkodzonym sprzęcie i pomocach dydaktycznych, nie przejawia troski o wygląd otoczenia, ma do 7 uwag negatywnych.
Aktywność na rzecz szkoły: na prośbę pracowników szkoły wykonuje prace na rzecz klasy i szkoły we współpracy z innymi uczniami.
Ocena nieodpowiednia - charakterystyka ucznia:
Kultura osobista: w sposób wulgarny odnosi się do kolegów, jest arogancki, stosuje agresję słowną ( przezwiska, wyśmiewanie się z innych ), jego zachowanie cechuje agresja, bierze udział w bójkach, przeszkadza kolegom
w pracy, niszczy efekty ich pracy, utrudnia prowadzenie lekcji, wyśmiewa i lekceważy innych, pogarsza relacje między kolegami i koleżankami, dokucza innym, jest nietolerancyjny i niewyrozumiały wobec poglądów innych oraz sytuacji materialnej i rodzinnej kolegów i koleżanek, odmawia pomocy kolegom i koleżankom, nie przestrzega norm zachowania, lekceważy polecenia pracowników szkoły, jest wulgarny, kłamie i oszukuje, obraża pracowników szkoły.
Stosunek do obowiązków szkolnych: nagminnie nie nosi obowiązującego w szkole stroju, nagminnie łamie zakazy wyłączania na czas lekcji telefonu komórkowego i przynoszenia do szkoły sprzętu elektronicznego, ma powyżej 20 godzin nieusprawiedliwionych i powyżej 11 spóźnień (celowe opuszczanie zajęć), mimo upomnień nie przestrzega regulaminów szkoły, pali papierosy, pije alkohol i używa narkotyków, nie przygotowuje się do lekcji, pomimo upomnień nauczycieli łamie regulaminy BHP w szkole, niszczy mienie innych osób i szkoły, zaśmieca otoczenie, ma liczne uwagi .
Aktywność na rzecz szkoły: odmawia wykonywania jakichkolwiek prac na rzecz szkoły, psuje wizerunek szkoły.
Ocena naganna - charakterystyka ucznia:
Kultura osobista: jest wulgarny i arogancki, stosuje agresję słowną, jego zachowanie cechuje agresja fizyczna, -wszczyna bójki, prześladuje koleżanki i kolegów, wyśmiewa się, lekceważy i upokarza innych, wymusza pieniądze
i inne rzeczy, zastrasza koleżanki i kolegów, dokonuje kradzieży, namawia innych do negatywnych zachowań, jest nietolerancyjny i niewyrozumiały wobec innych, nie przestrzega norm zachowania, lekceważy polecenia pracowników szkoły, jest wulgarny, kłamie i oszukuje, obraża nauczycieli i innych pracowników szkoły, używa gróźb wobec pracowników szkoły, używa przemocy wobec pracowników szkoły.
Stosunek do obowiązków szkolnych: w ogóle nie nosi obowiązującego w szkole stroju, nie przestrzega zakazu wyłączania na czas lekcji telefonu komórkowego i przynoszenia do szkoły sprzętu elektronicznego, nie realizuje obowiązku szkolnego, nagminnie się spóźnia, notorycznie łamie obowiązujące w szkole regulaminy, pali papierosy, pije alkohol i zażywa lub rozprowadza narkotyki , notorycznie nie przygotowuje się do lekcji, niszczy mienie innych osób i szkoły, ma liczne uwagi, popadł w konflikt z prawem.
Aktywność na rzecz szkoły: odmawia wykonywania jakichkolwiek prac na rzecz szkoły, psuje wizerunek szkoły, dezorganizuje pracę szkoły.
6. Jeżeli na I semestr uczeń otrzymał ocenę nieodpowiednią lub naganną, nie może otrzymać na koniec roku szkolnego
oceny wzorowej i bardzo dobrej.
7. Wychowawca ma prawo podnieść ocenę, jeżeli negatywne zachowania ucznia miały miejsce na początku semestru,
a podjęte działania wychowawcze przyniosły pozytywny skutek.
8. Ocenę zachowania zatwierdza Rada Pedagogiczna.
9. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
10. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia
rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
11. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
12. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu
szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania.
13. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie
otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły
nie kończy szkoły.
 
§ 11.
1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia
uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym),
szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
 
§ 12.
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do
ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach
edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców
(prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych
zajęć edukacyjnych - wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
6. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
7. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania
fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego
przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora
szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza
szkołą.
W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący
komisji;
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
12. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi
opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni
opiekunowie) ucznia.
14. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego
przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
15. Dla ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu
usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania
i ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.
16. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
 
 
III. EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
 
§ 1.
1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna,
2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego
3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna
 
 
§ 2.
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna
(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone
w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny,
dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian
wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę
klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania
w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji.
3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi
opiekunami).
4. W skład komisji wchodzą:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący
komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący
komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
e) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub
w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego
nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej
szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest
ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która
może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego,
7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie, może przystąpić
do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
.
 
 
IV. PROMOWANIE UCZNIA
 
 
§ 1.
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
4. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej
4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej
z wyróżnieniem.
4a. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
5. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo
wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną)
ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata
lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
8. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na
semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr),
 
 
 
V. EGZAMIN POPRAWKOWY
 
§ 1.
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki,
technologii informacyjnej oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań
praktycznych.
3. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych
i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń
(doświadczeń), ma formę zadań praktycznych.
4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której
zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do
końca lutego.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący
komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub
w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę
egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela
zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie,
może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca
września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca
marca.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr
programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr).
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia
edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
 
 
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
 
§ 1.
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
a) pierwszy zaczyna się 1 września, a kończy posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej nie później niż
20 stycznia,
b) drugi trwa do 31 sierpnia każdego roku.
2. Termin ferii zimowych określa zarządzenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty
3 Wychowawcy i nauczyciele zapoznają z WZO uczniów i ich rodziców . Uczniowie i ich rodzice potwierdzają
własnoręcznym podpisem znajomość WZO.
4. Rodzice, którzy nie uczestniczą w zebraniach i nie kontaktują się z wychowawcą klasy, nie mogą powoływać się
na brak informacji o postępach w nauce dziecka oraz przewidywanych dla niego ocenach okresowych.
5.Procedury nie uregulowane w niniejszym WZO regulują inne dokumenty szkolne.
6. Niniejszy regulamin jest załącznikiem do Statutu Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 w Ostrołęce