Przedmioty rozszerzone – geografia, język angielski, informatyka

Absolwenci liceum ogólnokształcącego mogą kontynuować naukę:

  • w Akademii Wojsk Lądowych
  • w Akademii Sztuki Wojennej
  • w Wojskowej Akademii Technicznej
  • na innych uczelniach wojskowych i policyjnych
  • na uniwersytetach
  • na politechnikach
  • w Akademii Wychowania Fizycznego
  • w szkołach pomaturalnych i policealnych

 Wybierając tą szkołę będziesz mógł:

  • Związać swoją przyszłość z pracą w służbach mundurowych
  • Przejść szkolenie wojskowe, które jest zbliżone do tego, jakie odbywają żołnierze służby przygotowawczej
  • Już w trakcie nauki zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne każdemu żołnierzowi
  • Zdobyć wysoką sprawność fizyczną, poznać sztuki waliki
  • Zdobyć umiejętności poruszania się w terenie i współdziałania w grupie
  • Nauczysz się posługiwania się różnymi typami broni.

1.Czym zajmuje się technik elektronik?

Do zadań technika elektronika należy:

  • czytanie i wykonywanie schematów ideowych, blokowych oraz montażowych układów i urządzeń elektronicznych;

  • interpretowanie zjawisk i stosowanie praw z zakresu elektrotechniki i elektroniki;

  • posługiwanie się instrukcjami obsługi i dokumentacją serwisową urządzeń elektronicznych, katalogami elementów i układów elektronicznych;

  • posługiwanie się techniką komputerową, oprogramowaniem narzędziowym i użytkowym wspomagającym projektowanie i diagnozowanie urządzeń elektronicznych;

  • montaż, uruchamianie i testowanie urządzeń elektronicznych, posługiwanie się nowoczesnymi narzędziami montażu elementów i układów elektronicznych;

  • wykonywanie oraz uruchamianie modeli oraz prototypów układów i urządzeń elektronicznych na podstawie dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej;

  • dokonywanie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych oraz parametrów technicznych układów i urządzeń elektronicznych;

  • diagnozowanie stanu elementów, układów i urządzeń elektronicznych oraz naprawianie uszkodzonego sprzętu;

  • posługiwanie się aparaturą pomiarową i diagnostyczną;

  • projektowanie wyspecjalizowanych testerów dla różnych układów elektronicznych;

  • projektowanie, wykonywanie i uruchamianie prostych układów mikroprocesorowych;

  • przeprowadzanie kontroli technicznej we wszystkich fazach produkcji i uruchamiania urządzeń elektronicznych;

  • sporządzanie kalkulacji robót na stanowiskach wytwórczych, diagnostycznych, instalacyjnych oraz w serwisie;

  • organizowanie stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami przeciwpożarowymi.

Dodatkowo tworzenie prostego oprogramowania dla układów mikroprocesorowych; prowadzenie zakładu serwisowego dla urządzeń elektronicznych.

 

2. Uzyskane kwalifikacje:

Warunkiem uzyskania tytułu technika elektronika jest zdanie dwóch egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe:

  • ELM.02. Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych

  • ELM.05. Eksploatacja urządzeń elektronicznych. 

3. Umiejętności, jakie nabierzesz w trakcie nauki:

Gównym celem kształcenia w zawodzie technik elektronik jest przygotowanie szeroko wykwalifikowanej kadry specjalistów, zajmujących się instalowaniem, konserwowaniem, użytkowaniem i naprawą urządzeń elektronicznych. Absolwent technikum elektronicznego to osoba przygotowana do pracy w ciągle zmieniającej się rzeczywistości zawodowej i będąca w stanie szybko aktualizować wiedzę z niezwykle dynamicznej dziedziny, jaką jest elektronika.

 

4. Możliwość podjęcia pracy zawodowej:

Możesz pracować między innymi:

  • w zakładach przemysłowych;
  • w przedsiębiorstwach produkcyjnych branży elektronicznej;
  • w firmach usługowych (instalacja, budowa i naprawa elementów i urządzeń elektronicznych);
  • w warsztatach naprawczych sprzętu elektronicznego;
  • w laboratoriach badawczych;
  • w firmach branży elektrycznej i elektronicznej;
  • we własnej firmie.

 

5. Nauczane przedmioty zawodowe:

  • budowa i działanie urządzeń elektronicznych,
  • eksploatacja urządzeń elektronicznych,
  • kompetencje społeczne i organizacja pracy zespołów,
  • mikrokontrolery,
  • montaż elektroniki i instalacji,
  • szkolenie w oddziale przygotowania wojskowego,
  • podstawy działalności gospodarczej,
  • podstawy elektroniki,
  • pomiary elektryczne i elektroniczne,
  • rysunek techniczny,
  • szkolenie wojskowe- edukacja dla bezpieczeństwa,
  • szkolenie wojskowe- sztuki walki,
  • układy analogowe,
  • układy cyfrowe,
  • urządzenia i instalacje elektroniczne,
  • język angielski zawodowy.

Ogólne w rozszerzeniu:

fizyka, matematyka.

 

 

 

Dnia 4 marca 2023r. siedmioro uczniów klasy 4pBBw wzięło udział w eliminacjach okręgowych XXXVI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych.

Zwycięzcy eliminacji szkolnych: Wojciech Dzieżyk, Aleksandra Kusiak, Oliwia Laskowska,  Andżelika Murach, Amelia Siwek, Julita Trzaska i Amelia Żynda reprezentowali naszą szkołę w placówce Zespołu Szkół Budowlano – Geodezyjnych w Białymstoku, która jest siedzibą okręgu. Nasi uczniowie wraz z innymi z województwa podlaskiego, mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego rozwiązywali zagadnienia tematyczne, gdzie musieli wykazać się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza treści podstaw programowych dla zawodów budowlanych oraz biegłością z zakresu matematyki i fizyki.

Finaliści etapu okręgowego będą brać udział w eliminacjach centralnych, które otwierają drzwi na wyższe uczelnie techniczne bez postępowania kwalifikacyjnego.

FOTO RELACJA

 15 marca uczniowie klasy 3 We uczestniczyli w wydarzeniu o nazwie

„II Dni Przedsiębiorczości” zorganizowane przez Akademię Nauk Stosowanych w Łomży.

Celem imprezy było popularyzowanie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości oraz kształtowanie wśród młodzieży świadomych postaw przedsiębiorczych.

 

Centralnym punktem wydarzenia był konkurs składający się z 3 etapów:

I etap – rozwiązanie case study (Najlepsi w praktyce)

II etap – pisemny w formie testu (Najlepsi w teorii)

III etap – edukacyjne gry strategiczne (Najlepsi stratedzy).

Nasz zespół w składzie: Kinga Dziubak, Weronika Mołodziejko, Wojciech Aptacy, Jeremiasz Radwański, Jakub Cieśluk, opracował case study dla usług groomerskich, zakładając firmę pod nazwą: Pielęgnacja psów „Kurp-psiaki”. Ewa Kot.

Link do pracy zespołowej uczniów

 

Następnie każdy z uczniów indywidualnie rozwiązywał test składający się z 30 pytań z przedsiębiorczości oraz szeroko pojętej ekonomii. W zmaganiach konkursowych wzięło udział 18 zespołów – łącznie 90 osób.

Test najlepiej napisał nasz uczeń - Wojciech Aptacy, zdobywając zaszczytny tytuł:

„Najlepszy w teorii”.

 

   

 

Oprócz zmagań konkursowych uczniowie mieli okazję skorzystać z szeregu wydarzeń towarzyszących, uczestnicząc, np. w wykładach i warsztatach („Jak działa reklama?”, „Jak osiągnąć sukces w biznesie?”, „Samoocena w kształtowaniu przyszłości zawodowej”, „O czym pamiętać planując karierę zawodową?”). Ponadto dużym zainteresowaniem młodzieży cieszyło się spotkanie z SOWĄ, czyli zwiedzanie Strefy Odkrywania i Wyobraźni SOWA w ANSŁ. Integracji z uczniami innych szkół oraz ze studentami sprzyjała wycieczka po uczelni.

Wróciliśmy w dobrych humorach, zaopatrzeni w różnorodne gadżety.

 

Opiekę merytoryczną i organizacyjną nad uczniami sprawowała B. Gocłowska.

Pani dyr. Agnieszce Murach dziękujemy za pomoc w organizacji przedsięwzięcia.

 

Link do relacji z wydarzenia na stronie ANS:

https://ansl.edu.pl/uczelnia/aktualnosci/1506-ii-dni-przedsiebiorczosci-relacja

 FOTO RELACJA

Etap I– „Rozmawiamy o sadzie”

Aby zrealizować I etap:

  • wybraliśmy nazwę dla naszego zespołu, opracowaliśmy logo, prezentację oraz ulotkę;
  • znaleźliśmy miejsce dla naszego minisadu;
  • samodzielnie zdobywaliśmy wiedzę na temat sadownictwa oraz starych odmian drzew owocowych;
  • uczestniczyliśmy w zajęciach dotyczących znaczenia restytucji starych odmian drzew owocowych;
  • narysowaliśmy plan sadu;
  • przygotowaliśmy wstępny kosztorys wydatków związanych z założeniem minisadu;
  • wybraliśmy odmiany jabłoni, które posadzimy w naszym minisadzie;
  • zorganizowaliśmy spotkanie z p. Wiesławą Gałka, która opowiedziała nam o uprawie działki metodami naturalnymi oraz sadzie jej dziadków i rodziców;
  • założyliśmy Księgę Sadu;
  • na korytarzu szkolnym przygotowaliśmy informacje na temat projektu. Umieściliśmy tam ciekawostki dotyczące jabłoni i jabłek, przepisy na wypieki z jabłkami i syropy oraz jabłkowe zero waste;
  • zorganizowaliśmy kiermasz wypieków z jabłek;
  • przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy konkurs „Co wiesz o jabłoniach i jabłkach?” a nagrodą za prawidłową odpowiedź były jabłka;
  • przygotowaliśmy apel oraz informację na stronę szkoły w celu promocji naszego pomysłu;

 

W naszym sadzie posadzimy 6 jabłoni w 2 rzędach. Będą to dwa drzewka Antonówki Zwykłej oraz po jednym Antonówki Półtorafuntowej, Kronselskiej, Ananasa Berżenickiego oraz Oliwki Żółtej, która będzie zapylaczem, ponieważ niektóre odmiany wymagają zapylenia pyłkiem innej odmiany. Od strony zachodniej posadzimy żywopłot z ligustru i karagany. Umieścimy tam domki dla owadów. Planujemy również grządkę z roślinami miododajnymi i nektarodajnymi. Sad będzie znajdował się między szkołą a internatem obok parkingu.

Zaproponowaliśmy naszym kolegom i koleżankom przeprowadzenie wywiadu domowego z przynajmniej 6 dorosłymi osobami z rodziny i sąsiedztwa w wieku 20-40 lat, 40- 60 lat i starsi. Należało zapytać: jakie odmiany jabłek pamiętają rodzice, a jakie dziadkowie lub starsi sąsiedzi,  jak smakują owoce ich dzieciństwa, jakie robiło się z nich przetwory, czy w pobliżu znajdują się jabłonie starych odmian.

Wyniki wywiadu są zaskakujące. Osoby z najstarszej grupy wiekowej pamiętają najwięcej odmian jabłoni, również takich, o których nie słyszeliśmy np. Cytrynówka mająca żółte podłużne owoce, Drapsztynka, Rajewskie, Gruchoty, Ligolina, Grogerówka, Korcial, „duże jabłka jak się pukało to słychać było jakby grzechotka gruchała w środku”, „małe, zielono-żółte cierpkie w smaku”. Poza tymi Malinówka, Kosztele, Papierówka, Antonówka. Owoce jabłoni są wykorzystywanie do przygotowywania dżemów, kompotów, soków, marmolad oraz do pieczenia ciast i smażenia racuchów. Tylko dziewięć osób suszy jabłka, trzy przygotowują ocet jabłkowy a jedna galaretkę.

 

9 III 2023 odbył się apel związany z ogólnopolskim projektem edukacyjnym „TRADYCYJNY SAD”. Projekt jest organizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z myślą o zachowaniu różnorodności biologicznej Polski i zdrowiu społeczeństwa. Polega na poznaniu sadowniczego dziedzictwa polskich ziem i restytucji starych odmian drzew w formie szkolnego minisadu składającego się z co najmniej 5 drzew sadzonych na ogólnodostępnym terenie.

Do projektu zgłosiło się ponad 30 osób. Ponieważ zespół może liczyć maksymalnie 10 uczniów, pozostali pracują jako wolontariusze. Zespół przyjął nazwę: „Kurpiowski sad”. W jego skład wchodzą: Aleksander Stępniak, Przemysław Bazylak, Aleksander Pianka, Kornelia Trawińska, Ewelina Jóźwik, Gabriela Gutowska, Julia Pieńkowska, Kinga Dziubak, Zuzanna Podzielna, Zuzanna Parzych. Wolontariusze to: Luci Sieńkowska, Zuzanna Juchniewicz, Aleksandra Dąbkowska, Magdalena Zalewska, Jakub Mażewski, Amelia Siwek, Magdalena Krystian, Oliwia Laskowska, Jakub Cieśluk, Weronika Mołodziejko, Natalia Iwaniuk, Wojciech Aptacy, Maja Madrak, Jeremiasz Radwański, Karolina Ochenkowska, Aleksander Ciesielski, Kacper Żebrowski, Patrycja Nowacka, Patrycja Zawrotna, Roksana Drężek, Sebastian Parzych, Kacper Młyński, Aleksander Świderek.

FOTO RELACJA