Obecna sytuacja w jakiej wszyscy się znajdujemy i która to związana jest z epidemią koronawirusa może budzić w niektórych z nas pewne trudności, nieprzyjemne w przeżywaniu emocje. Pamiętajmy, że owa sytuacja minie i można sobie z nią poradzić. Zapraszamy do kontaktu ze szkolnymi pedagogami poprzez e-dziennik Vulcan.

 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ostrołęce zaprasza również do korzystania z telefonicznych porad psychologa. Jesteśmy do dyspozycji Państwa oraz dzieci i młodzieży w następujących dniach:

– poniedziałek i wtorek –519 818 296 w godzinach 12.00-16.00

– czwartek i piątek – 508 773 423 w godzinach 12.00-16.00

W związku z tym, że 13 kwietnia i 1 maja są dniami świątecznymi dyżur odbędzie się też w środy 15 kwietnia i 29 kwietnia.

 

Obecna sytuacja w kraju i na świecie jest dla wielu z nas trudną sytuacją. Jedni z nas czują pewne podekscytowanie, ciekawość. Są jednak i takie osoby, które z dużym niepokojem i lękiem stale sprawdzają portale informacyjne, dopytują dorosłych, poszukują informacji o zagrożeniu. Jeszcze inne, mówią: dość! – już nie mogą oglądać, słuchać, czytać i rozmawiać na temat zagrożenia koronawirusem. Są tacy , którzy boją się, odczuwają niepokój związany chociażby z zaliczeniem przedmiotów, czy przygotowaniem do egzaminu maturalnego.

Ten strach, zupełnie zrozumiały w obecnej sytuacji, wymaga zaopiekowania przez nas dorosłych!

Oto kilka ogólnych wskazówek:

OBSERWUJMY – siebie. Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego jak emocjonalnie radzimy sobie z obecną rzeczywistością. Jak reaguję na tę sytuację, jak reaguję na innych? Czy dopytuję? Czy unikam rozmów? Czy może (przynajmniej na razie) wygląda na to, że sytuacja mnie nie przeciąża? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach? Czy nieustannie sprawdzam wiadomości? Czy może unikam tematu i nie chcę o tym rozmawiać? Jak nasza postawa działa na innych?
2. BĄDŹMY GOTOWI DO ROZMOWY – warto jest rozmawiać o tym co nas niepokoi, martwi a przede wszystkim o tym co nam pomaga w różnych sytuacjach – podzielcie się dobrymi sposobami na smutki.
5. PAMIĘTAJMY, ŻE OBECNA SYTUACJA JEST CZASOWA, MINIE – WRAZ Z NIĄ WSZELKIE OGRANICZENIA I TRUDNOŚCI- wykorzystajmy ten czas na pewne zaległości w nauce, w czytaniu książek , a może nie miałeś/miałaś czasu na obejrzenie filmu, czy pomoc rodzicom.
6. BĄDŹMY ODPOWIEDZIALNI – ta sytuacja może być świetną lekcją empatii, wrażliwości i właśnie odpowiedzialności za wspólnotę: rodzinną, klasową, sąsiedzką ….Nasze zachowania przecież przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi. Unikaj bezpośrednich kontaktów zbiorowych. Zawsze możesz porozmawiać z rówieśnikami wykorzystując dostępne Ci technologie, jednak pamiętaj o bezpieczeństwie w sieci.
9. UCZMY SIĘ ZDROWYCH NAWYKÓW w zakresie prawidłowego mycia rąk, zasłaniania ust podczas kichania, dobrego wypoczynku, odpowiedniego snu i dobrego nastroju. Rozmawiajmy o tym co trudne, o potknięciach i zagrożeniach i co z nimi robić.
10. ZADBAJMY O INNYCH – a może w tej trudnej sytuacji spróbujemy zająć się czymś użytecznym? Może wesprzemy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy , może obok Ciebie jest ktoś kto potrzebuje Twojej pomocy .
https://www.facebook.com/pomagamysobie/posts/651750185589869 ?

UNIKAJMY:
- Słuchania własnych lęków! To nie są najlepsi doradcy! Na ogół silne emocje utrudniają nam dostęp do racjonalnego działania.
- Utożsamiania własnych emocji z emocjami innych. Ktoś może się wprawdzie zachowywać dokładnie jak my, ale powód tego zachowania czy emocji, która za tym zachowaniem stoi, może być już zupełnie inny !

- Zmuszania kogoś do opowiadania o tym co czuje w tej trudnej sytuacji. Przypominamy, że jesteśmy na tę rozmowę gotowi, ale czekamy na jego sygnał. Możemy też dopytać, czy jest coś, co ułatwiłoby taką rozmowę.
- Mówienia: "Wszystko będzie OK." Jeśli sami w to nie wierzymy!
- Sugerowania, co powinno się czuć w podobnej sytuacji.
- Składania obietnic, których nie można dotrzymać.

FAKTY O KORONAWIRUSIE:
Wiemy, że należy bezwzględnie myć ręce; zwłaszcza po dotknięciu innych osób oraz często dotykanych przedmiotów znajdujących się w miejscach publicznych.
Wiemy, że bezwzględnie nie należy dotykać nieumytymi dłońmi oczu, nosa i ust.
Wiemy, że należy bezwzględnie kichać i kaszleć w chusteczkę jednorazową (którą od razu wyrzucamy) lub w zgięcie łokciowe.
Wiemy, że należy bezwzględnie pozostać w domu, jeżeli czujemy się chorzy.
W przypadku wysokiej gorączki, kaszlu i trudności w oddychaniu należy natychmiast skontaktować się z infolinią 800-190-590
Warto unikać zgromadzeń i miejsc publicznych.
Warto ograniczyć teraz podróżowanie transportem publicznym.


Zostańcie w domu ! Życzymy zdrowia.

W dniach 2.03.2020 – 4.03.2020 został przeprowadzony konkurs, którego celem było wyłonienie najładniejszego pupila domowego. Z przyjemnością informujemy, że uczestnicy  konkursu , na podstawie zdjęć wystawowych,  wybrali  trzy najładniejsze zwierzęta:

I miejsce: Tosia,  punktów - 348
Właścicielka: Kinga Grzyb, kl. II RB

II miejsce: ABRA , punktów - 214
Właściciel: Konrad Kowalski, kl.  I BIW

III miejsce: BĄBEL, punktów - 140
Właścicielka: Milena Gacioch, kl. II RB

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w konkursie . Dzięki Waszej szczodrości  udało nam się zebrać kwotę 354 zł, którą przeznaczyliśmy na zakup preparatów przeciwkleszczowych dla psów ze Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Kruszewie. Szczególnie dziękujemy Panu Tomaszowi Chalamońskiemu, który ułatwił nam zakup preparatów dla 35 piesków-

Konkurs został przeprowadzony w ramach realizacji działań lokalnych młodzieży biorącej udział w projekcie „ Myśleć , pracować , współpracować”, jako jeden z jego etapów . Korzystając z nabytych umiejętności , wykorzystując kompetencje kluczowe nabyte podczas warsztatów młodzież podjęła ważną inicjatywę charytatywną.

- Organizatorzy.

W dniu 4 lutego odbyły się w naszej szkole zajęcia pozalekcyjne dla uczniów klas pierwszych zainteresowanych poznawaniem praw fizyki poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Warsztaty miały na celu rozbudzenie w uczniach ciekawości otaczającego świata oraz nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów. W trakcie spotkania nauczycielki p. Ewa Tarnowska i Ewa Fabiszewska Kowalczyk prowadzące zajęcia pokazały przygotowane przez siebie doświadczenia, objaśniały jak je wykonać oraz tłumaczyły zachodzące podczas doświadczeń zjawiska.  Uczniowie  mogli samodzielnie oraz przy pomocy starszych kolegów z klasy czwartej technik pojazdów samochodowych – profil wojskowy Zawadzkiego Jakuba, Zawadzkiego Bartosza oraz Prusaczyka Damiana, przeprowadzić eksperymenty mające przybliżyć im prawa fizyczne  będące przygotowaniem do późniejszych lekcji z fizyki.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

Akademia Sztuki Wojennej zaprasza serdecznie na Dzień otwarty, który odbędzie się w Klubie ASzWoj 4 kwietnia 2020 r. Aktualny informator dla kandydatów na studia w wersji pdf.  Więcej informacji na stronie www.akademia.mil.pl zakładka "kandydat".


FOTO RELACJA

Rusza kolejna edycja Budżetu Obywatelskiego Mazowsza - do dyspozycji w 2021 roku będzie 25 mln zł.

Więcej informacji:
- Urzad Miasta Ostrołęka.
- Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.