Pod takim hasłem w naszej szkole odbyły się obchody Światowego Dnia Konsumenta,  który przypada 15 marca. Szkolny Klub Przedsiębiorczych wraz z opiekunami przygotował  w związku z tym stoisko informacyjne i konkursy wzbogacające naszą wiedzę konsumencką.

Dziewczęta z klasy drugiej technikum organizacji reklamy zachęcały do rozróżniania uczciwych i nieuczciwych praktyk rynkowych, identyfikowania oznaczeń na opakowaniach produktów  oraz sytuacji, w których można reklamować towary. Można było też wypowiedzieć własne zdanie o pożyteczności i szkodliwości reklamy.

Wszyscy jesteśmy konsumentami, więc warto pamiętać o radach :

- dokładnie czytaj informacje na etykiecie towaru;

- zanim coś kupisz, dowiedz się, czy w innym sklepie nie można tego kupić taniej;

- zastanów się, czy warto korzystać z każdej promocji lub wyprzedaży;

-  paragon jest potwierdzeniem, że sprzedawca zawarł z tobą umowę;

- oglądając reklamy, bądź czujny – przyjmuj informacje, ale broń się przed naciskami.

                                                                                                                                         Dorota Kulesza

FOTO RELACJA

Nasza szkoła po raz kolejny zorganizowała akcję informacyjną z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada na 15 marca. Młodzież ze Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych z klasy 1WR oraz 1Iw2 i 1Sw2 pod opieką nauczycieli: B. Gocłowskiej i D. Kuleszy przygotowała materiały, w postaci plakatów, ulotek, haseł reklamowych i gadżetów, propagujące prawa konsumenta w Polsce. Społeczność szkolna uczestniczyła w konkursach na rozpoznawanie uczciwych i nieuczciwych praktyk handlowych, określała znaki towarowe, wskazywała na zachowania agresywne, uległe i asertywne w relacji klient-sprzedawca. Uczniowie mogli wziąć udział w teście „Świadomy konsument”, wykazując się wiedzą z zakresu ochrony praw konsumenta. Uczestnicy z najwyższą liczbą punktów otrzymali nagrody rzeczowe.

Organizatorzy tegorocznej akcji promowali ogólnopolski projekt „NARODOWA LOTERIA PARAGONOWA” oraz slogan reklamowy „Biało-czerwoni biorą paragony”, przez podkreślali udział konsumentów w finansowaniu podstawowych wydatków państwa.

Gościem specjalnym był pan Andrzej Bednarczyk, miejski rzecznik konsumenta, który w profesjonalny sposób omawiał podstawowe prawa konsumenta. Przekazał uczniom aktualne materiały dotyczące reklamacji, rękojmi czy zakupów na odległość. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie klasy 1WR oraz 1Iw2 i 1Sw2. Jesteśmy wdzięczni za przyjęcie zaproszenia i za dotychczasową współpracę ze szkołą.

FOTO RELACJA

   Nasza szkoła po raz drugi przystąpiła do III edycji ogólnopolskiego projektu „Lekcje z ZUS”. Realizacja projektu polegała m.in. na przeprowadzeniu 4 lekcji o następującej tematyce:

1. Świadomy zawsze ubezpieczony.
2. Płacisz i masz, czyli co ci się należy, gdy płacisz składki?
3. Emerytura – twoja przyszłość w twoich rękach.
4. E-ZUS, czyli firma pod ręką.

   W ramach projektu 21 listopada 2016r. odbyło się także spotkanie z pracownikami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Inspektorat w Ostrołęce, podczas którego młodzież miała okazję posłuchać o rodzajach świadczeń i zasiłków wypłacanych przez ZUS, wysokości i rodzajach składek płaconych przez pracownika i pracodawcę, czym charakteryzuje się system emerytalny w Polsce, czego można się dowiedzieć z PUE ZUS, e-urząd. W projekcie oraz w spotkaniu uczestniczyli uczniowie klasy 4Iw oraz 1ISw.

   Realizacja projektu daje możliwość udziału młodzieży w ogólnopolskiej olimpiadzie o ubezpieczeniach społecznych, pt.„Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”, której termin etapu szkolnego przypada na 29 listopada. Celem olimpiady jest upowszechnianie i pogłębianie wiedzy o ubezpieczeniach społecznych, która jest niezbędna każdemu przy podejmowaniu wielu decyzji, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

   W prace organizacyjne nad projektem aktywnie włączyła się pani Barbara Smardzewska-Czmiel, rzecznik prasowy O/ZUS w Płocku oraz pani Urszula Tułodziecka, kierownik Inspektoratu ZUS w Ostrołęce. Koordynatorami projektu w szkole są opiekunowie Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych - Bogusława Gocłowska oraz Dorota Kulesza.

FOTO RELACJA

logo-tdo2016-3Akcja „TDO - Tydzień dla Oszczędzania” to ogólnopolska, edukacyjna akcja społeczna, której celem jest promowanie idei oszczędzania oraz przekazywanie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi. Początkowo związana była ze Światowym Dniem Oszczędzania, który społeczność międzynarodowa obchodzi co roku 31 października. Obecna X edycja prowadzona była pod hasłem: Tydzień dla Oszczędzania" -  wspieramy przedsiębiorcze postawy i zachowania młodych ludzi oraz ich edukację finansową. Partnerami TDO są: Citi Handlowy i Fundacja Kronenberga, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Związek Banków Polskich, Centrum Prawa Bankowego i Informacji, Uniwersytet Szczeciński – Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług. 26 października uczennice ze Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych (klasa 1WR i 1ISw) pod opieką Bogusławy Gocłowskiej i Doroty Kuleszy przygotowały stoisko z ciekawymi materiałami, ulotkami i gadżetami dotyczącymi pieniądza czy plakatami zawierającymi cytaty i maksymy życiowe o oszczędzaniu. Uczniowie brali udział w konkursach (krzyżówki, rebusy, wykreślanki), korzystali z gry planszowej „Zasady racjonalnego gospodarowania”. Za prawidłowe rozwiązania czekały nagrody. Celem szkolnej akcji było uświadomienie młodzieży, jak ważne jest racjonalne planowanie, ograniczanie wydatków, gromadzenie oszczędności. Przed nieprzemyślanymi decyzjami młodych ludzi przestrzegał napis: „Nie daj się nabić w balona”.

FOTO RELACJA

image002
image001Akcja Tydzień Dla Oszczędzania to ogólnopolska, edukacyjna akcja społeczna, której celem jest promowanie idei oszczędzania oraz przekazywanie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi. Związana jest ona ze Światowym Dniem Oszczędzania, który obchodzony jest 31 października.  Społeczność naszej szkoły po raz kolejny mogła uczestniczyć w wydarzeniach i przedsięwzięciach poświęconych racjonalnemu prowadzeniu swoich finansów. Młodzież ze Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych (Mateusz Pichal – 4R, Ewelina Żebrowska – 2We, Pola Chojnowska – 2We, , Katarzyna Turek – 2We, Izabela Wronka – 1B) pod nadzorem Doroty Kuleszy i Bogusławy Gocłowskiej oraz przy wsparciu doradcy zawodowego Pauliny Biedrzyckiej, przygotowała stoiska propagujące ideę oszczędzania, wykonała plakaty pod hasłem: „Oszust w sieci”, „Niebezpieczeństwa w bankowości elektronicznej, czyli jak nie zostać e-frajerem?”. Przeprowadziła konkurs z nagrodami, w których uczniowie mieli wskazać i ocenić nieprawidłowe zachowania klientów banków, posiadaczy kart płatniczych i kredytowych, klientów sklepów internetowych. Motywem przewodnim naszej akcji była bankowość w sieci, czyli bezpieczne płacenie online. Uczniowie mogli się dowiedzieć, że podstawowe zalety konta internetowego to:

  • - dostęp do pieniędzy przez 24 godziny na dobę, bez wychodzenia z domu
  • - dostęp do konta również przez telefon i sms, wypłaty z dużej liczby bankomatów w kraju, czasami nawet za granicą
  • - możliwość ustalenia zlecenia stałego
  • - 24–godzinny dostęp do historii operacji na koncie
  • - oszczędność w zużyciu papieru
  • - szybki dostęp do lokat, ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych.  


Bezpieczeństwo konta
Wszystkie działania podejmowane w ramach bankowości elektronicznej chronione są hasłem. Musimy jednak pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa: hasło nie może być zbyt proste lub oczywiste, nikomu nie powinniśmy go udostępniać, nie zapisywać hasła w telefonie, na kartce lub w komputerze. Pamiętajmy też, że obsługa banku nigdy nie będzie nas pytać o hasło! Jeśli otrzymamy taką prośbę w wiadomości mailowej możemy być pewni, że pochodzi ona od oszustów. Dodatkowo każde konto online zabezpieczone jest kodami jednorazowymi, które musimy podawać w momencie wykonywania większości operacji. Korzystanie z konta w Internecie ma bardzo wiele zalet, a jedyne niebezpieczeństwo może się pojawić tylko i wyłącznie wtedy, gdy sami nie zachowamy podstawowych środków ostrożności.

FOTO RELACJA

Obraz 018Tradycyjnie na 15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. Młodzież ze Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych z klasy 3R pod opieką nauczycieli: B. Gocłowskiej i D. Kuleszy zorganizowała szkolne obchody tego Dnia. Społeczność szkolna korzystała ze stoisk informacyjnych o prawach konsumenta. Uczestniczyła w konkursach na rozpoznawanie uczciwych i nieuczciwych praktyk handlowych bądź wskazywała na reklamę niezgodną z przepisami prawa, z dobrymi obyczajami, naruszającą godność człowieka, uciążliwą, niepełną i kłamliwą. Reprezentanci klas: 1F, 1Sw, 1We, 2RB i 2Mw sprawdzali swoją wiedzę konsumencką rozwiązując test świadomego konsumenta. Wśród rywalizujących 12 osób najwyższą ilość punktów uzyskali:

Jolanta Modzelewska – kl. 2RB

Monika Dąbkowska – kl. 2RB

Pola Chojnowska – kl. 1We

Gratulujemy.

Korzystając z ulotek i broszur oraz emitowanych krótkich filmów każdy mógł dowiedzieć się o nowych uregulowaniach prawnych dotyczących konsumenta, które obowiązują od 25 grudnia 2014r.

Warto pamiętać, że aktualnie:

 konsument może wybierać od razu z 4 uprawnień reklamacyjnych: bezpłatnej naprawy, wymiany, obniżenia ceny i odstąpienia od umowy,

 w ciągu 1 roku od wydania towaru w razie reklamacji towaru, to na sprzedawcy spoczywa ciężar dowodu, że towar nie był wadliwy,

 przy sprzedaży na odległość możemy zwrócić otrzymany towar bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Kupuj z głową!

FOTO RELACJA

2014-11-07-starter-rkwe9 grudnia 2014r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XIII Regionalnym Konkursie Wiedzy Ekonomicznej zorganizowanym przez Collegium Mazovia Innowacyjną Szkołę Wyższą w Siedlcach. Uczestnicy konkursu to: Natalia Ptak, Izabela Adamowska, Kacper Dumała – kl. 3R, Michał Biedrzycki, Tomasz Dubaj, Patryk Surmecki – kl. 2M, Karol Gutowski, Kamil Stolarczyk – 2 We. Do rywalizacji przystąpili uczniowie z województw: mazowieckiego, lubelskiego i podlaskiego, rozwiązując zadania testowe oraz otwarte opisowe i z obliczeniami. Do II etapu zakwalifikowała się Natalia Ptak. Etap II odbył się 16 stycznia 2015r. w siedzibie uczelni. Wyniki będą znane pod koniec stycznia. Podstawowym celem konkursu jest popularyzacja wiedzy z zakresu ekonomii, rynku finansowego, problematyki europejskiej oraz wspieranie przedsiębiorczości wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

  

Nasza szkoła, po raz kolejny, uczestniczyła w międzynarodowym przedsięwzięciu - Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości. To największe na świecie wydarzenie mające na celu promocję przedsiębiorczości wśród dzieci i młodzieży. Projekt kierowany do szkół ponadgimnazjalnych realizowany jest pod hasłem: „Otwarta firma - Biznes przy tablicy”. Udział w projekcie to szansa na pełniejsze niż w warunkach szkolnych przygotowanie młodego człowieka do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, pomoc w rozwijaniu przedsiębiorczych zachowań w miejscu zamieszkania, umożliwienie poznania specyfiki lokalnego rynku pracy. W ramach projektu, 26 listopada 2014 r., odbyło się spotkanie uczniów klasy 2RB i 3R z panem Michałem Piersa- przedstawicielem Agencji Reklamowej „INFORMEDIA” z Ostrołęki. Celem spotkania było m.in. kształtowanie wśród uczniów postaw przedsiębiorczych związanych z marketingiem i reklamą, rozwijanie własnych pasji i zainteresowań. Uczniowie mieli szansę przekonać się, że wiedza, pracowitość , kreatywność i ciągłe doskonalenie się jest nieodłącznym elementem sukcesu oraz daje wymierne efekty w postaci lepszego funkcjonowania w dorosłym życiu.

Organizatorem spotkania byli opiekunowie Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych: B. Gocłowska i D. Kulesza.

   
 3  5