TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO

DLA BRANŻOWYCH SZKÓŁ I STOPNIA

 

  1. Poznawanie własnych zasobów Uczeń:

 

1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);

 1.2 określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;

1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:

 

2.1 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;

2.2 określa zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje, z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania rynku pracy;

2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;

2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;

2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia z wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej;

2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;

2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;

2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;

2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:

 

3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, pozaformalnego
i nieformalnego;

3.2 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;

3.3 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym;

3.4 analizuje możliwości kontynuowania nauki.

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:

 

4.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

4.2 sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;

4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.

 

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO

DLA TECHNIKÓW

 

  1. Poznawanie własnych zasobów Uczeń:

 

1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);

1.2 ustala obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;

 1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:

 

2.1 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;

2.2 określa zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje, z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania rynku pracy;

2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;

2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy; 2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia z wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej;

2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;

2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;

2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;

2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:

 

3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, pozaformalnego
i nieformalnego;

3.2 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego
i europejskiego systemu kwalifikacji;

3.3 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym;

3.4 analizuje możliwości kontynuowania nauki.

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:

 

4.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

 4.2 sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;

 4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.

 

 

 

 

Informacja dotycząca turnusu dokształcania teoretycznego w zawodzie Mechanik pojazdów samochodowych st. II w terminie od 04.10.2021 do 29.10.2021

w ZSZ Nr 2 w Ostrołęce ul. Czwartaków 4, 07-401 Ostrołęka

Tel. 29  760 32 49

 

Przypominam i jednocześnie informuję, że od 04 października w CKZ przy ZSZ Nr 2 w Ostrołęce rozpoczynają się zajęcia na turnusie dokształcania teoretycznego w zawodzie Mechanik pojazdów samochodowych.

 

Spotkanie rozpocznie się o godz. 11.00 w sali 142.- Iwona Kwiatkowska – kierownik praktycznej nauki zawodu w ZSZ Nr2 w Ostrołęce.

 

Informacje szczegółowe, dokumenty oraz plan zajęć zostanie przekazany na miejscu w poniedziałek.

 

O 11.45 rozpoczną się zajęcia z p. Cezarym Jaśkiewiczem- budowa pojazdów samochodowych  również w tej samej sali.

 

Iwona Kwiatkowska- kierownik praktycznej nauki zawodu w ZSZ Nr 2 w Ostrołęce

 

 

 

 

Informacja dotycząca turnusu dokształcania teoretycznego w zawodzie Fryzjer st. II w terminie od 04.10.2021 do 29.10.2021

w ZSZ Nr 2 w Ostrołęce ul. Czwartaków 4, 07-401 Ostrołęka

Tel. 29  760 32 49

 

Przypominam i jednocześnie informuję, że od 04 października w CKZ przy ZSZ Nr 2 w Ostrołęce rozpoczynają się zajęcia na turnusie dokształcania teoretycznego w zawodzie Fryzjer.

 

Spotkanie rozpocznie się o godz. 9.00 w sali 45.

 

Zajęcia rozpocznie p. Marzena Orłowska- technologia fryzjerstwa.

 

Informacje szczegółowe, dokumenty oraz plan zajęć zostanie przekazany na miejscu w poniedziałek.

 

Iwona Kwiatkowska- kierownik praktycznej nauki zawodu w ZSZ Nr 2 w Ostrołęce

 

Koleżanki i Koledzy!

 

Serdecznie zapraszamy na spotkanie integracyjne z okazji Dnia Edukacji Narodowej, które odbędzie się 15.10.2021r. od godz. 18.00. w Karczmie "Nowa Ostoja" w Ostrołęce.

Wnioski o dofinansowanie z funduszu socjalnego można odbierać u Pani Grażynki Żyłowskiej zaś wpłaty wraz z uzupełnionymi wnioskami przyjmują nasze Koleżanki w bibliotece.

Grupa I - Kwota 25zł
Grupa II - Kwota 28zł
Grupa III - Kwota 30zł
Grupa IV - Kwota 32zł
Grupa V - Kwota 35zł


Prosimy o podjęcie decyzji do 8 X 2021r.

Serdecznie zapraszamy:)

Renia Florczak, Bogusia Gocłowska i Jakub Rutka – współorganizatorzy

Miasto Ostrołęka, organ prowadzący Technikum Nr 2 w Ostrołęce w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich otrzymało dotacje celową na dofinansowanie realizacji programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego (OPW) – zakup pakietu ubiorczego dla 30 uczniów i pakietu szkoleniowego.

 

Wartość dotacji celowej wyniosła 82640,00 złotych (80%), wkład własny beneficjenta wyniósł 20660,00 zł. Całkowity koszt realizacji zadania to 103300,00 zł.

 

W Technikum Nr 2 od 01. września 2020 r. prowadzony jest oddział przygotowania wojskowego. Program szkolenia wojskowego w ramach OPW realizowany jest w klasie technik pojazdów samochodowych.

 

Uczniowie realizują program szkolenia wojskowego przez cztery lata, zajęcia praktyczne odbywają się w jednostce wojskowej „patronackiej” - 2. Ośrodku Radioelektronicznym w Przasnyszu. W klasie piątej planowany jest tygodniowy obóz szkoleniowy.

 

Oddziały przygotowania wojskowego (OPW) zostały wpisane do systemu edukacji dzięki nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wprowadzenie OPW daje możliwość realizowania w szkole ujednoliconego programu, przy wsparciu MON oraz pod jego nadzorem, czego konsekwencją będzie uzyskanie przez uczniów wymiernych korzyści takich, jak:

- uczestnictwo w obozach na terenie jednostek wojskowych,

- udział w zajęciach specjalistycznych,

- możliwość odbycia skróconej służby przygotowawczej, która stanowi bezpośrednią przepustkę do zawodowej służby wojskowej,

- zapewnienie dodatkowych punktów rekrutacyjnych przy aplikowaniu do akademii wojskowych w kraju oraz w perspektywie zostanie oficerem Wojska Polskiego,

- pierwszeństwo w trakcie naboru do Terytorialnej Służby Wojskowej oraz preferencje przy realizacji programu Legia Akademicka skierowanego do studentów cywilnych (zwolnienie z zajęć teoretycznych na uczelni),

- stałe konsultacje (już w toku realizacji nauki w OPW) z oficerami Wojskowej Komendy Uzupełnień w zakresie możliwości przyjęcia do służby wojskowej oraz wskazywania możliwości podjęcia służby wojskowej adekwatnie do potrzeb Sił Zbrojnych, uwarunkowań i predyspozycji kandydata.

 

Poza przywilejami dla uczniów udział w programie oznacza też korzyści dla szkoły, która może liczyć m.in. na współpracę z jednostką patronacką i wsparcie podczas szkolenia wojskowego, zwiększoną subwencję oświatową z MEiN oraz dotacje z MON-u na zakup ubioru ucznia i specjalistycznego wyposażenia.

 

 

 

Drodzy Absolwenci!

W dniu zakończenia roku szkolnego chciałabym życzyć wszystkim absolwentom przede wszystkim zdrowia, udanych wyborów życiowych, rozwijania swoich pasji, zainteresowań i realizowania planów.

Dzisiaj, kiedy nadszedł czas rozstania życzę Wam, aby doświadczenia zdobyte przez cztery lata nauki w tej szkole dodały Wam odwagi, wiary w siebie i pomogły dotrzeć do wyznaczonego celu. Odnajdujcie własne ścieżki i starajcie się nie zgubić tego, co najistotniejsze dla bycia prawdziwym człowiekiem.

Idźcie śmiało z uśmiechem i wysoko uniesionym czołem w życie, pokonując nadchodzące próby losu. W życiu kierujcie się wyłącznie tymi zasadami, które pozwolą Wam zawsze zachować godność człowieka oraz zdobywać uznanie i szacunek innych.

Chcę bardzo gorąco podziękować uczniom klasy czwartej Iw, którzy godnie reprezentowali naszą szkołę w poczcie sztandarowym, to funkcja szczególna, pełna poświęceń i dyspozycyjności. Dziękuję Wam!

Dziękuję także rodzicom absolwentów za współpracę, zaangażowanie i pomoc w funkcjonowaniu szkoły i uczniów.

Szczególne podziękowania kieruję w stronę wychowawców klas maturalnych. Dziękuję za troskę, pomoc i wyrozumiałość, za pracę wychowawczą i pedagogiczną, za czas poświęcony wychowankom w kształtowaniu ich postaw i osobowości.

Drodzy absolwenci! Lata, które tutaj spędziliście niech będą miłym wspomnieniem Waszych przyjaźni, wspólnie spędzonego czasu, doświadczeń i zdobytej wiedzy, którą będziecie kontynuować w następnym etapie edukacji.

Drodzy absolwenci! Pamiętajcie o nas, tak jak i my będziemy Was wspominać.

Gratuluję Wam wszystkim!

Życzę wszelkiej pomyślności i zdanych egzaminów maturalnych.

Alina Bałdyga, Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce

 

 

 

Drogi Rodzicu,

zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • Niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka lub sytuacja w jakiej się znalazło.
  • Chcesz porozmawiać o swoim dziecku i relacjach z nim. Potrzebujesz wsparcia, porady w procesie wychowania dziecka.
  • Twoje dziecko ma trudności z nauką.
  • Twoje dziecko nie radzi sobie z problemami rówieśniczymi, szkolnymi, sytuacją rodzinną.
  • Nie jesteś pewien do jakiego specjalisty czy instytucji możesz się zgłosić w trudnej sytuacji życiowej.

    NIE MA TAKIEGO PROBLEMU, KTÓREGO NIE DA SIĘ ROZWIĄZAĆ. NIEKTÓRE Z NICH WYMAGAJĄ JEDYNIE WIĘCEJ CZASU.

 

 

 

Drogi Uczniu,

zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • Chcesz, aby Cię wysłuchać.
  • Czujesz, że inni Cię nie rozumieją, czujesz się samotny.
  • Masz kłopoty, znajdujesz się w trudnej sytuacji.
  • Chcesz poznać siebie, nauczyć rozwiązywania sporów i konfliktów czy radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  • Chcesz podzielić się swoją radością i sukcesem.
  • Chcesz pomóc innym, ale nie wiesz jak.

PRZYJDŹ Z KAŻDĄ SPRAWĄ, Z KTÓRĄ SAM NIE POTRAFISZ SOBIE PORADZIĆ.

 

DYŻUR PEDAGOGA SZKOLNEGO

 

Pedagog szkolny
mgr Monika Brzozowska

 

Poniedziałek      8.00 – 13.00
Wtorek   8.00 – 13.00
Środa    10.25 – 14.25
Czwartek   11.00 – 15.00
Piątek   8.00 – 12.00



Pedagog szkolny
mgr Renata Sawicka

 

Poniedziałek      9.30 -11.30/*12.15-13.15
Wtorek   9.50 – 13.50
Środa    8.50 – 13.05/*13.35-14.20
Czwartek   8.20 – 13.20
Piątek   8.20 – 13.20

 

/* inne zajęcia pedagoga


Plan może ulegać zmianom
Telefon do sekretariatu szkoły (29) 769 10 45

 

Ostatni wtorek miesiąca na terenie szkoły istnieje możliwość konsultacji z psychologiem

z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Ostrołęce.