Wizyta studyjna nauczycieli z województwa mazowieckiego oraz lubelskiego w Oslo, była okazją do wymiany doświadczeń i podsumowania projektu "Logika ekologii". Przedsięwzięcia realizowanego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z norweskim Partnerem Newschool z Oslo. Podczas wizyty w Trygg av Natur (Safe by Nature), wzięliśmy udział w spotkaniu „Metodologia Nature School dotycząca uczenia młodzieży w zakresie zagadnień dotyczących natury i środowiska. Trygg av natur to organizacja non-profit zajmująca się promowaniem dobrostanu psychicznego i zdrowia publicznego. Prowadzą zajęcia dla dzieci i młodzieży, a także edukację dla dorosłych w obszarach edukacji, rozwoju dziecka i opieki zdrowotnej. 

Bardzo ciekawym doświadczeniem było też spotkanie z dyrekcją, nauczycielami i przedstawicielką Wydziału Edukacji Oslo w Hellerud School, dotyczące systemu edukacji i szkolnictwa zawodowego w Norwegii. Pozwoliło ono nam dostrzec podobieństwa i różnice w podejściu do edukacji w naszych państwach oraz porozmawiać o problemach, z jakimi zderzmy się w dzisiejszym szkolnictwie zawodowym i sukcesach, dla których warto się z tymi problemami mierzyć. 

Ostatnim, oficjalnym spotkaniem w ramach tej wizyty, były warsztaty Design Thinking (DT), które miały na celu zapoznanie z tym procesem oraz wskazanie możliwości jego wykorzystania w nauczaniu. Myślenie projektowe to nieliniowy, powtarzalny proces, którego zespoły używają do zrozumienia użytkowników, kwestionowania założeń, ponownego definiowania problemów i tworzenia innowacyjnych rozwiązań do prototypowania i testowania. Najbardziej przydatne jest rozwiązywanie źle zdefiniowanych lub nieznanych problemów i obejmuje pięć faz: wczuwanie się, definiowanie, tworzenie pomysłów, prototypowanie i testowanie. Design Thinking oferuje praktyczne metody i narzędzia , których używają największe firmy, takie jak Google czy Apple, do napędzania innowacji. Od architektury i inżynierii po technologię i usługi, firmy z różnych branż przyjęły tę metodologię, aby napędzać innowacje i rozwiązywać złożone problemy. Ostateczny cel myślenia projektowego, to być pożądanym (wynikać z potrzeb ludzi), wykonalnym (być technologicznie możliwe) i opłacalnym (generować zyski). Pięć etapów myślenia projektowego to:  

  1. Empatia – badanie potrzeb. 
  2. Definiowanie – określanie potrzeb i problemów. 
  3. Generowanie pomysłów – kwestionowanie założeń i tworzenie pomysłów. 
  4. Prototypowanie – tworzenie rozwiązań. 
  5. Testowanie – wypróbowywanie rozwiązań. 

Etapy te nie zawsze następują po sobie. Zespoły często wykonują je równolegle, w innej kolejności i powtarzają je w razie potrzeby. To różne tryby , które składają się na cały proces projektowy, a nie kolejne kroki. Celem jest uzyskanie głębokiego zrozumienia problemu i znalezienia idealnego rozwiązania. Były to bardzo niekonwencjonalne warsztaty, które uświadomiły nam wachlarz nowych możliwości, dostępnych do wykorzystania w procesie nauczania, który przy obecnej technologii, powinien być dochodzeniem do wiedzy poprzez doświadczenie i poszukiwanie rozwiązań. 

Wizyta w Oslo była dla nas bardzo inspirującym przeżyciem oraz okazją do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń z innymi nauczycielami biorącymi udział w projekcie. Dodatkowym atutem była możliwość poznania stolicy Norwegii i jej niewątpliwych atrakcji kulturalnych i turystycznych.  

Beata Łada i Renata Karwowska

FOTO RELACJA

20 marca już po raz dwudziesty nasza szkoła tradycyjnie brała udział w ogólnopolskim przedsięwzięciu organizowanym przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości – Dzień Przedsiębiorczości. W program jednodniowych wizyt w wybranych przedsiębiorstwach i instytucjach zaangażowała się klasa 2 technikum reklamy wraz z wychowawcą. Uczniowie towarzyszyli opiekunom w codziennych czynnościach w zawodzie pracownik biurowy, specjalista do spraw reklamy, social media menager junior, informatyk, monter urządzeń, archiwista, agent ubezpieczeniowy, pedagog. Umożliwiło to zweryfikowanie wyobrażeń o danym zawodzie i utwierdzenie się lub modyfikowanie decyzji wyboru dalszej drogi zawodowej.

Jesteśmy wdzięczni zaangażowanym w akcję lokalnym firmom i instytucjom za otwartość i życzliwe przyjęcie młodych ludzi. 

 

 

                                                                   szkolny koordynator akcji – Dorota Kulesza

  

  

15 lutego 2024 r. przedstawiciele Szkolnego Koła Przyjaciół Zwierząt Sukurs odwiedzili Schronisko dla bezdomnych zwierząt Arka w Łomży. Młodzież ofiarowała psiakom preparat Simparica, który jest skuteczną ochroną zwierząt domowych przed ektopasożytami.

Mogliśmy zrobić ten prezent naszym braciom mniejszym, dzięki wielkim sercom uczniów i pracowników naszej szkoły.

Dziękujemy!

        

  Zgodnie z tezą Floriana Plit "Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas."  Dlatego też, uczniowie naszej szkoły po raz kolejny wzięli udział w projekcie realizowanym przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży w Warszawie. 

Realizując projekt "Logika ekologii" w ramach Programu Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny, młodzież wzięła udział w warsztatach, których celem jest rozwój kompetencji społecznych, podniesienie świadomości ekologicznej i odpowiedzialności klimatycznej oraz rozwój krytycznego i interdyscyplinarnego myślenia o rozwiązywaniu wybranych problemów, a także poznanie demokratycznych narzędzi partycypacji społecznej. Warsztaty, podczas których realizowane były cele programowe, stały się też okazją do wzajemnego poznania się, dzielenia się swoimi opiniami i pomysłami. Współpraca i otwartość na nowe wyzwania oraz szanowanie zdania innych, to podstawowe zasady, które były wdrażane podczas tych spotkań. 

   W ramach realizacji zaplanowanych działań odbyły się spotkania z mentorem Zuzanną Murach, studentką leśnictwa Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ich celem było podniesienie świadomości ekologicznej i przybliżenie uczestnikom projektu znaczenia właściwej gospodarki leśnej oraz jej wpływu na środowisko. Przypomnienie znaczenia lasu i jego roli w ekosystemie, to ważny element edukacji ekologicznej. Odpowiedzialność za środowisko w kontekście skutków konsumpcjonizmu oraz znaczenie umiejętności krytycznego myślenia w ramach działań ekologicznych, to tylko nie które z dyskutowanych przez nas tematów. Mają one zachęcić nas do wdrażania teorii w praktyce i podejmowania działań proekologicznych w środowisku lokalnym. Bardzo dziękujemy za ciekawe spotkania, uświadamiające znaczenie właściwego gospodarowania zasobami leśnymi oraz rolę, jaką lasy spełniają w ekologii.

    Ponadto uczestnicy projektu zapoznali się z aktualną lokalną polityką ochrony środowiska i zidentyfikowanymi problemami środowiskowymi. Odbyło się spotkanie z przedstawicielem samorządu i opiekunem Młodzieżowej Rady Miasta, Panem Bartoszem Śniecińskim, który opowiedział o tym, jak powstawała Młodzieżowa Rada Miasta Ostrołęki, jakie ma zadania oraz jakie inicjatywy podejmowała w poprzednich latach. Następnie Urszula Remiszewska i Iza Lelujka, przedstawicielki MRM z naszej szkoły, zaprezentowały podejmowane przez nią zadania oraz realizowane inicjatywy i zaprosiły do współpracy w ramach ekologicznych działań na terenie naszego miasta. Podczas spotkania młodzież analizowała też potrzeby wynikające z dbałości o planetę i środowisko, szukała rozwiązań, które mogłyby pozwolić na zmniejszenie emisji spalin w mieście i przyczynić się do poprawy życia mieszkańców. Wspólnie zastanawiali się, co już robią, a co jeszcze mogliby zrobić w ramach działań ekologicznych w środowisku lokalnym. Uczniowie zaangażowali się w akcje ekologiczne organizowane przez Młodzieżową Radę Miasta Ostrołęki i wspólnie porządkowali wyznaczone miejsca na terenie miasta.

    Jednym z etapów realizacji projektu była też wycieczka do Muzeum Przyrody w Drozdowie. W zabytkowym dworze ziemskim - dawnej siedzibie rodu Lutosławskich położonej na terenie malowniczej doliny rzeki Narew oraz Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, uczestniczyliśmy w bardzo ciekawych warsztatach ekologicznych oraz zwiedzaliśmy wystawy prezentujące przyrodę dolin rzek Narwi i Biebrzy. Zostaliśmy wtajemniczeni w „Ziołowe tajemnice” Doliny Narwi. Poznaliśmy szatę roślinną, ptaki, ssaki Kotliny Biebrzańskiej oraz ekspozycję akwarystyczną i „Podwodny Świat Pięciu Kontynentów”. Zajęcia te były doskonałą lekcją i uświadomiły, że „powinniśmy - docierać do faktów - nie polegać bezkrytycznie na tym, co modne - wybierać mądrze - szukać dobrych nauczycieli”, aby nie ulegać fake newsom i wynikającej z nich manipulacji.

 W kolejnym etapie młodzież opracowała i wspólnie przygotowała prototypowe innowacje mające na celu rozwiązanie wybranych kwestii środowiskowych.

W ramach tych prac zrealizowane zostały następujące projekty:

  •  Wystawa edukacyjna - Odpady to surowce - ekologiczne gospodarowanie odpadami

 Projekt jest odpowiedzią na problem wciąż niewystarczającej edukacji ekologicznej, która wymaga systematycznego wsparcia oraz poprawy świadomości, jak nieodpowiedzialna gospodarka człowieka, włącznie z naszym nieracjonalnym stylem życia i nadmierną konsumpcją wpływa na środowisko. Tworząc stałą wystawę edukacyjną uświadamiają, że odpady to surowce a ich ekologiczne zagospodarowanie ma ogromne znaczenie dla środowiska naturalnego, a także pokazują jak na nie wpływa.  Pomagają też zrozumieć wpływ człowieka na środowisko oraz uczą zachowań proekologicznych.

  •  Warsztaty edukacyjne - Ekologia w domu i w szkole - lokalnie dbamy o środowisko.

   Projekt ten jest odpowiedzią na problem niskiej świadomości ekologicznej i potrzeby edukacji, która wymaga nowatorskiego podejścia w celu dotarcia do szerszego grona odbiorców i zwrócenia uwagi na problemy związane z ochroną środowiska i zmianami klimatycznymi.  Jego głównym celem było uczestniczenie w warsztatach o tematyce ekologicznej poza szkołą a następnie, opracowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatowych zajęć edukacyjnych, dla młodzieży klas pierwszych uczniów ZSZ Nr 2, pomagające zrozumieć wpływ człowieka na środowisko naturalne, poprzez wskazywanie zachowań proekologicznych i degradacyjnych oraz uświadamiające wspólną odpowiedzialność za to środowisko.  W ten sposób młodzież podzieliła się zdobytymi doświadczeniami i pokazała możliwości wykorzystania nowej przestrzeni edukacyjnej w szkole, do promowania zajęć ekologicznych oraz jak można kształtować postawy proekologiczne poprzez bezpośrednie spotkania warsztatowe z kolegami z klas pierwszych. Rezultatem projektu jest rozwijanie kompetencji społecznych i ekologicznych oraz podnoszenie świadomości, wspólnej odpowiedzialności za środowisko wśród koleżanek i kolegów. Przeprowadzając zajęcia warsztatowe z kolegami, dali przykład jak można wychodzić z małymi inicjatywami, które są w zasięgu ich możliwości, aby działać na rzecz dobra wspólnego w środowisku lokalnym i jednocześnie zdobywać nowe doświadczenia oraz podnosić swoje kompetencje.

   Kolejna młodzieżowa inicjatywa w ramach realizacji projektu „Logika ekologii”, to „Ekoporadnik kulinarny - ebook - jak gotować i nie marnować”, dostępny dla szerokiego grona odbiorców w wersji elektronicznej: Jak gotować i nie marnować - ebook - ekoporadnik kulinarny.pdf. Ponadto w ograniczonej i bardzo oryginalnej wersji papierowej, jako reklama projektu oraz rekomendacja jego założeń jest dostępna dla społeczności szkolnej i środowiska lokalnego w bibliotece szkolnej ZSZ Nr 2 w Ostrołęce. Uczestnicząc w pozaszkolnych warsztatach o tematyce ekologicznej oraz pod wpływem wynikających z nich inspiracji, powstał e-book będący ekoporadnikiem kulinarnym, wskazującym jak gotować i nie marnować. Stanowi on kreatywny sposób na edukację ekologiczną związaną z oszczędnym gospodarowaniem żywnością oraz jak najbardziej naturalnym i zdrowym przetwarzaniem niewykorzystanej części żywności, która została zakupiona i nieskonsumowana. Projekt odpowiada na problem edukacji w zakresie gospodarności, przetwarzania i nie marnowania żywności - Zero Waste, a przez to również ochrony środowiska.

  •  Warsztaty artystyczne - Odpadkowe cuda – recykling w dekoracjach świątecznych.

  "Warsztaty artystyczne - odpadkowe cuda - recykling w dekoracjach świątecznych", to kolejna inicjatywa młodzieżowa realizowana w ramach udziału w projekcie "Logika ekologii". Wskazuje ona możliwości wykorzystania odpadów, jako materiałów do recyklingu, z których można własnoręcznie stworzyć wartościowe ozdoby świąteczne zamiast kupować nowe. Wykorzystane zostały stare i niepotrzebne już bombki i inne ozdoby, stare gazety, zużyte opakowania i słoiki po produktach spożywczych, rolki po ręcznikach papierowych, sznurki i wstążki oraz zebrane w lesie i ogrodzie szyszki, gałęzie, kawałki kory orzechy i wiele innych ciekawych materiałów, będących odpadami. Inspiracji uczniowie szukali, również podczas Kurpiowskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego, który odbył się w naszym mieście.

Przeprowadzenie warsztatów wskazujących możliwości wykorzystania odpadów, jako materiałów do recyklingu, z których można własnoręcznie stworzyć wartościowe ozdoby świąteczne zamiast kupować nowe, wpływa na uświadamianie konsumpcjonizmu i możliwości jago ograniczania. Tego typu działalność pozwala, choć małymi krokami przywracać równowagę ekologiczną poprzez budowanie w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności i dawanie poczucia sprawczości za otaczające ich środowisko.

   Przedsięwzięcie pozwala też doświadczyć znaczenia współpracy i efektów pracy zespołowej oraz umożliwia rozwijanie kompetencji społecznych i ekologicznych. Dodatkowym efektem tego projektu, jest przekazanie wykonanych prac na szkolny jarmark świąteczny, a zyski ze sprzedaży zostały przekazane na pomoc dla schroniska „CANIS” w Kruszewie oraz szkolny przedfinał 32 WOŚP 2024r.  Samorząd podejmuje szeroko pojęte działania edukacyjne realizowane zarówno kampanią informacyjną, jak i włączając się w działania jednostek edukacyjnych. Projekty naszych uczniów korespondują z działaniami podejmowanymi przez samorząd, do którego w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, należy prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska, ochroną powietrza, gospodarowaniem odpadami komunalnymi, utrzymaniem mieszkaniowego zasobu miasta oraz gospodarką wodno-ściekową, a w szczególności prowadzenie spraw związanych z edukacją ekologiczną oraz sporządzanie corocznej informacji o realizacji programu edukacji ekologicznej.

Opiekunowie grup projektowych Renata Karwowska i Beata Łada

 FOTO RELACJA

 

W dniach 4 i 5 marca 2024 r. w Ostrołęce przebywała delegacja ze Szkoły Zawodowej (BBS) z niemieckiego miasta partnerskiego Meppen.

Na zaproszenie dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce przyjechał Pan Peter Diekmann – dyrektor szkoły, Pani Hildegard Kock – wicedyrektor szkoły i Pan Manuel Bengs – kierownik działu technika metalowa i pojazdów.

Dyrektorzy ZSZ Nr 2 i ZSZ Nr 1 oraz nauczyciele tych szkół Pani Ewa Gałka i Pan Mariusz Krukowski wizytowali szkołę w Meppen w październiku 2023 r.

Oficjalna wizyta gości z Meppen rozpoczęła się 4 marca 2024 r. spotkaniem w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce. Podczas spotkania dyrektor szkoły Alina Bałdyga zaprezentowała i omówiła system szkolnictwa zawodowego w Polsce, aktualne kierunki kształcenia w szkole.

Prezentowane treści na język niemiecki tłumaczyła pani Ewa Gałka – nauczycielka języka niemieckiego w ZSZ Nr 2.

W spotkaniu uczestniczyła Pani Anna Gocłowska – wiceprezydent miasta Ostrołęki.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ostrołęckich zespołów szkół zawodowych i Centrum Kształcenia Zawodowego w Ostrołęce. Cezary Pilcicki – dyrektor ZSZ Nr 1 oraz Anna Dudzic – dyrektor ZSZ Nr 3 zaprezentowali kierunki kształcenia w swoich szkołach. Goście zwiedzili szkołę, m.in.: pracownie: fryzjerskie, fotograficzną, informatyczne, budowlaną i mechaniczną.

W latach 1991 – 1997 realizowana była polsko – niemiecka wymiana młodzieży pomiędzy BBS Meppen i ZSZ Nr 2. Na bazie tej wymiany powstało w 1994 r. partnerstwo miast. W spotkaniu uczestniczyli absolwenci ZSZ Nr 2, Pani Iwona Kwiatkowska – obecnie kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ Nr 2 oraz Pan Grzegorz Pragacz – były Komendant Państwowej Straży Pożarnej w Ostrołęce, którzy jako uczniowie ZSZ Nr 2 uczestniczyli w wymianie. Podzielili się refleksjami nt. wyjazdów do Meppen, zajęć w szkole, znajomości i przyjaźniach, które utrzymują do dzisiaj.

Alina Bałdyga - dyrektor ZSZ Nr 2 przekazała na ręce dyrektora BBS Meppen – Petera Diekmanna na pamiątkę wymiany między szkołami kopię kroniki, która prowadzona była w ZSZ Nr 2 w czasie wymiany uczniów między szkołami.

Podczas wizyty goście zwiedzili Muzeum Historyczne, Izbę Tradycji 5 Pułku Ułanów Zasławskich w ZSZ Nr 2, bazę Centrum Kształcenia Zawodowego przy ul. Kamieńskiego 5 oraz pracownię gastronomiczną w ZSZ Nr 4.

Realizacja wizyty możliwa była dzięki wsparciu organizacyjnym i finansowym udzielonym przez pana Prezydenta Miasta Ostrołęki – Łukasza Kulika i Dyrektora MOSiR – pana Arkadiusza Dobkowskiego.

FOTO RELACJA