Dyplomy uznania za wyniki Konkursu Geo-Planeta

    

Przemysław Bazylak, Radosław Szczepanek i Karolina Ochenkowska,

pod kierunkiem opiekuna – Doroty Kuleszy, uzyskali największą liczbę punktów w szkolnym etapie XV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Geograficznego „Geo-Planeta”. Udział uczniów został doceniony, choć nie udało się przejść do kolejnego poziomu konkursu.

Wyniki naszych uczniów zostały nagrodzone dyplomami uznania i mamy nadzieję, są zachętą do dalszego rozwijania umiejętności w zakresie geografii. Gratulujemy wyników i życzymy podejmowania kolejnych wyzwań konkursowych.

 

22 kwietnia uczniowie klas weterynaryjnych zwiedzali, jedyne w Polsce interaktywne, Centrum Tradycji Mleczarstwa – Muzeum Mleka w Grajewie. Ekspozycja Muzeum składa się siedem stref, w których zwiedzający poznają różne aspekty związane z mlekiem. Są to:

Łąka – strefa I
Zwiedzanie muzeum rozpoczyna się od zainscenizowanej łąki, na której pasą się zwierzęta najczęściej występujące w naszym kraju i kojarzone z produkcją mleka. Spotykamy w tym miejscu manekiny krowy, owcy i kozy. Manekiny zwierząt są wyposażone w monitory, które w języku polskim oraz trzech językach obcych wyświetlają informacje i ciekawostki o zwierzętach.

Historia i kultura –  strefa II
Zwiedzając muzeum, dowiadujemy się, że spożywanie mleka ewoluowało wraz ze zmianą sposobu życia człowieka, który będąc ssakiem, spożywał je jako pierwszy pokarm. Gdy prowadził koczowniczy i łowiecki tryb życia, dzieci były karmione tylko mlekiem swoich matek. Osiadły tryb życia zaowocował udomowieniem zwierząt i łatwym dostępem do ich mleka. Tutaj natkniemy się także na interaktywne monitory z zadaniami do wykonania przez zwiedzających. Mleko było też inspiracją dla poetów i malarzy. Wiersze o nim pisali m.in. Jan Brzechwa i Julian Tuwim.

Powrót do przeszłości – strefa III
Ekspozycja w tej strefie jest inscenizacją obory, w której można wydoić krowę. Można również zobaczyć podstawowy sprzęt do przerobu mleka, a więc maselnice, prasy do wyciskania serwatki, wirówki do mleka. Jest ekspozycja baniek na mleko, używanych jako opakowanie na surowiec pozyskiwany bezpośrednio od krowy lub sprzedawane w sklepie z konwi.

Droga mleka – strefa IV
Tutaj można uświadomić sobie złożoność procesów technologicznych, którym poddawane jest mleko, zanim trafi do konsumentów. Początek tej drogi znajduje się w gospodarstwach rolnych, w których surowiec jest produkowany, a jego jakość musi spełniać surowe wymagania, kontrolowane przez mleczarnie. Zwiedzający dowiadują się, że proces produkcji i przerobu mleka przebiega w surowym reżimie higienicznym, co jest podstawą wysokiej jakości gotowych produktów. W tej części ekspozycji można uzyskać informacje o polskim mleczarstwie, w którym dominują spółdzielnie mleczarskie zrzeszające rolników.

Bar mleczny – strefa V
Bary mleczne były w okresie PRL-u bardzo popularne – można było posilić się w nich za niezbyt duże pieniądze. Zapoznać się można tu z przykładowym jadłospisem. Prezentowana jest też kolekcja kartek na mleko i masło oraz bogata kolekcja mleczników. Ponadto w tej strefie na monitorach można obejrzeć zdjęcia i fragmenty filmów związanych tematycznie z barami mlecznymi.

Laboratorium – strefa VI
Ekspozycja ta w prosty sposób obrazuje, m.in. skład mleka, które zawiera ok. 88% wody. Przedstawia to szklany cylinder z wodą, w którym znajdują się piłeczki w różnych kolorach symbolizujące składniki mleka, a więc węglowodany, białko, tłuszcz, składniki mineralne. Bardziej dociekliwi zwiedzający mogą obejrzeć przestrzenne modele wzorów chemicznych laktozy, kazeiny czy sprzężonego kwasu linolowego CLA. Oczywiście w laboratorium nie może zabraknąć mikroskopu, przez który można zobaczyć w dużym powiększeniu, jak wyglądają próbki mleka świeżego, homogenizowanego, pasteryzowanego oraz mleka w proszku i sera Brie.

Mleko na co dzień – strefa VII
Po produkty mleczne sięgamy niemal codziennie, co obrazuje ekspozycja opakowań mleka, serów twardych, twarogów, śmietan, deserów mlecznych itp. Okazuje się także, że mleko ma zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, do produkcji mydeł, kremów, odżywek do włosów. Zwiedzający mogą zabrać ze sobą ulotki z przepisami do samodzielnego wykonania toniku do twarzy oraz kąpieli w mleku.

Zwiedzanie muzeum wieńczy test, pozytywne odpowiedzi są nagradzane upominkiem, stanowiącym swoistą pamiątkę z pobytu w tym miejscu.

Muzeum to jest ciekawym miejscem turystycznym, w 2018 roku otrzymało Certyfikat Specjalny – Najlepszy Produkt Turystyczny, przyznany przez Polską Organizację Turystyczną. Współpracuje ze Spółdzielnią Mleczarską Mlekpol, która wspiera Muzeum w wielu przedsięwzięciach.

Z pewnością działalność muzeum w Grajewie kultywuje i popularyzuje tradycje mleczarskie Podlasia. Jego oferta jest niewątpliwie zaskakująco bogata i warto odwiedzić to miejsce.

Drugim punktem wycieczki była wizyta w Grajewskiej Izbie Historycznej, która jest Oddziałem Grajewskiego Centrum Kultury. Uczniowie mieli okazję zobaczyć bogate zbiory Miasta Grajewa i regionu o charakterze materialnym i niematerialnym. Izba Pamięci Ziemi Grajewskiej powstała w latach 90-tych XX wieku, dzięki staraniom członków Klubu Byłych Żołnierzy 9 Pułku Strzelców Konnych.

Organizatorzy i opiekunowie wycieczki: B. Gocłowska, R. Florczak, E. Prot

FOTO RELACJA

 

 Konkurs ”Frohe Ostern – Lapbook”  Tradycje wielkanocne w Polsce oraz w krajach niemieckiego obszaru językowego - prace  Konkurs ”Frohe Ostern – Lapbook”  Tradycje wielkanocne w Polsce oraz w krajach niemieckiego obszaru językowego - prace

Konkurs ”Frohe Ostern – Lapbook”  Tradycje wielkanocne w Polsce oraz w krajach niemieckiego obszaru językowego - prace  Konkurs ”Frohe Ostern – Lapbook”  Tradycje wielkanocne w Polsce oraz w krajach niemieckiego obszaru językowego - prace

Uczennica klasy IV F – Anna Laskowska – zajęła I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym ”Frohe Ostern – Lapbook”. Konkurs polegał na przygotowaniu lapbooków przedstawiających tradycje wielkanocne w Polsce i w krajach niemieckojęzycznych.

Konkurs został zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego oddział Łomża oraz Szkołę Podstawową nr 7 im. Adama Mickiewicza w Łomży.

Wyniki Międzyszkolnego Konkursu „Frohe Ostern – Lapbook” – Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego: Oddział Łomża (psnjn.lomza.pl)

 Gratulujemy

Uroczyste pożegnanie maturzystów 2024 - foto relacja

FOTO RELACJA

Młodzież naszej szkoły niemal tydzień (07.04.2024 r.-12.04.2024 r.) spędziła w stolicy Francji – Paryżu – kolebce kultury europejskiej, mieście o niepowtarzalnej atmosferze i niezliczonych zabytkach. Wycieczka była fantastyczną przygodą, która dostarczyła uczniom wielu emocji oraz wspomnień. Montartre, Wieża Eiffla, Luwr, dzielnica La Défense , La Grande Arche, Moulin Rouge, Plac de la Concorde, Wielkie Bulwary, Łuk Triumfalny, Muzeum Perfum Fragonard – to tylko niektóre z wielu miejsc, które mogła podziwiać młodzież. Wielu wrażeń dostarczył uczestnikom wycieczki także rejs po Sekwanie. Jednak największą przygodą okazał się pobyt w podparyskim Disneylandzie – magicznej krainie Myszki Miki i jej przyjaciół. Ogromnym powodzeniem cieszyły się kolejki górskie: Indiana Jones, Góra Wielkich Grzmotów oraz Kosmiczna Góra. Młodzież odwiedziła też m.in.: Piratów z Karaibów i Dom Strachów. Na koniec miała miejsce wielka parada postaci z bajek i filmów Disneya w niezwykłym układzie choreograficznym.
Ten wyjazd okazał się strzałem w dziesiątkę – dostarczył wrażeń i niezwykłych emocji.
Młodzież zwiedzała stolicę Francji pod opieką: p. Ewy Fabiszewskiej-Kowalczyk, Joanny Klikczyńskiej, Doroty Sienkiewicz i p. Dariusza Niedźwiedziuka.