„Dwójki” nie mogło zabraknąć na OSTROŁĘCKIM FORUM EDUKACYJNYM 2024💪

Dla całej społeczności szkolnej to była meeega impreza‼️

Mieliśmy wyjątkowe stoisko, przy którym odbywały się bardziej i mniej poważne rozmowy z ósmoklasistami planującymi swoją przyszłość edukacyjną i zawodową. Samoobrona, sztuki walki i musztra w wykonaniu uczniów z klas wojskowych zyskał aplauz widowni. Brawo MY👍

Ósmoklasistów zapraszamy do dołączenia do społeczności ZSZ Nr 2.

Slogan „Jedna szkoła – nieograniczone możliwości” zobowiązuje!

Resztę niech opowiedzą w swojej fotorelacji Alicja i Sebastian, uczniowie z technikum reklamy.

FOTO RELACJA

Wizyta studyjna nauczycieli z województwa mazowieckiego oraz lubelskiego w Oslo, była okazją do wymiany doświadczeń i podsumowania projektu "Logika ekologii". Przedsięwzięcia realizowanego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z norweskim Partnerem Newschool z Oslo. Podczas wizyty w Trygg av Natur (Safe by Nature), wzięliśmy udział w spotkaniu „Metodologia Nature School dotycząca uczenia młodzieży w zakresie zagadnień dotyczących natury i środowiska. Trygg av natur to organizacja non-profit zajmująca się promowaniem dobrostanu psychicznego i zdrowia publicznego. Prowadzą zajęcia dla dzieci i młodzieży, a także edukację dla dorosłych w obszarach edukacji, rozwoju dziecka i opieki zdrowotnej. 

Bardzo ciekawym doświadczeniem było też spotkanie z dyrekcją, nauczycielami i przedstawicielką Wydziału Edukacji Oslo w Hellerud School, dotyczące systemu edukacji i szkolnictwa zawodowego w Norwegii. Pozwoliło ono nam dostrzec podobieństwa i różnice w podejściu do edukacji w naszych państwach oraz porozmawiać o problemach, z jakimi zderzmy się w dzisiejszym szkolnictwie zawodowym i sukcesach, dla których warto się z tymi problemami mierzyć. 

Ostatnim, oficjalnym spotkaniem w ramach tej wizyty, były warsztaty Design Thinking (DT), które miały na celu zapoznanie z tym procesem oraz wskazanie możliwości jego wykorzystania w nauczaniu. Myślenie projektowe to nieliniowy, powtarzalny proces, którego zespoły używają do zrozumienia użytkowników, kwestionowania założeń, ponownego definiowania problemów i tworzenia innowacyjnych rozwiązań do prototypowania i testowania. Najbardziej przydatne jest rozwiązywanie źle zdefiniowanych lub nieznanych problemów i obejmuje pięć faz: wczuwanie się, definiowanie, tworzenie pomysłów, prototypowanie i testowanie. Design Thinking oferuje praktyczne metody i narzędzia , których używają największe firmy, takie jak Google czy Apple, do napędzania innowacji. Od architektury i inżynierii po technologię i usługi, firmy z różnych branż przyjęły tę metodologię, aby napędzać innowacje i rozwiązywać złożone problemy. Ostateczny cel myślenia projektowego, to być pożądanym (wynikać z potrzeb ludzi), wykonalnym (być technologicznie możliwe) i opłacalnym (generować zyski). Pięć etapów myślenia projektowego to:  

  1. Empatia – badanie potrzeb. 
  2. Definiowanie – określanie potrzeb i problemów. 
  3. Generowanie pomysłów – kwestionowanie założeń i tworzenie pomysłów. 
  4. Prototypowanie – tworzenie rozwiązań. 
  5. Testowanie – wypróbowywanie rozwiązań. 

Etapy te nie zawsze następują po sobie. Zespoły często wykonują je równolegle, w innej kolejności i powtarzają je w razie potrzeby. To różne tryby , które składają się na cały proces projektowy, a nie kolejne kroki. Celem jest uzyskanie głębokiego zrozumienia problemu i znalezienia idealnego rozwiązania. Były to bardzo niekonwencjonalne warsztaty, które uświadomiły nam wachlarz nowych możliwości, dostępnych do wykorzystania w procesie nauczania, który przy obecnej technologii, powinien być dochodzeniem do wiedzy poprzez doświadczenie i poszukiwanie rozwiązań. 

Wizyta w Oslo była dla nas bardzo inspirującym przeżyciem oraz okazją do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń z innymi nauczycielami biorącymi udział w projekcie. Dodatkowym atutem była możliwość poznania stolicy Norwegii i jej niewątpliwych atrakcji kulturalnych i turystycznych.  

Beata Łada i Renata Karwowska

FOTO RELACJA

20 marca już po raz dwudziesty nasza szkoła tradycyjnie brała udział w ogólnopolskim przedsięwzięciu organizowanym przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości – Dzień Przedsiębiorczości. W program jednodniowych wizyt w wybranych przedsiębiorstwach i instytucjach zaangażowała się klasa 2 technikum reklamy wraz z wychowawcą. Uczniowie towarzyszyli opiekunom w codziennych czynnościach w zawodzie pracownik biurowy, specjalista do spraw reklamy, social media menager junior, informatyk, monter urządzeń, archiwista, agent ubezpieczeniowy, pedagog. Umożliwiło to zweryfikowanie wyobrażeń o danym zawodzie i utwierdzenie się lub modyfikowanie decyzji wyboru dalszej drogi zawodowej.

Jesteśmy wdzięczni zaangażowanym w akcję lokalnym firmom i instytucjom za otwartość i życzliwe przyjęcie młodych ludzi. 

 

 

                                                                   szkolny koordynator akcji – Dorota Kulesza

        

  Zgodnie z tezą Floriana Plit "Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas."  Dlatego też, uczniowie naszej szkoły po raz kolejny wzięli udział w projekcie realizowanym przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży w Warszawie. 

Realizując projekt "Logika ekologii" w ramach Programu Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny, młodzież wzięła udział w warsztatach, których celem jest rozwój kompetencji społecznych, podniesienie świadomości ekologicznej i odpowiedzialności klimatycznej oraz rozwój krytycznego i interdyscyplinarnego myślenia o rozwiązywaniu wybranych problemów, a także poznanie demokratycznych narzędzi partycypacji społecznej. Warsztaty, podczas których realizowane były cele programowe, stały się też okazją do wzajemnego poznania się, dzielenia się swoimi opiniami i pomysłami. Współpraca i otwartość na nowe wyzwania oraz szanowanie zdania innych, to podstawowe zasady, które były wdrażane podczas tych spotkań. 

   W ramach realizacji zaplanowanych działań odbyły się spotkania z mentorem Zuzanną Murach, studentką leśnictwa Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ich celem było podniesienie świadomości ekologicznej i przybliżenie uczestnikom projektu znaczenia właściwej gospodarki leśnej oraz jej wpływu na środowisko. Przypomnienie znaczenia lasu i jego roli w ekosystemie, to ważny element edukacji ekologicznej. Odpowiedzialność za środowisko w kontekście skutków konsumpcjonizmu oraz znaczenie umiejętności krytycznego myślenia w ramach działań ekologicznych, to tylko nie które z dyskutowanych przez nas tematów. Mają one zachęcić nas do wdrażania teorii w praktyce i podejmowania działań proekologicznych w środowisku lokalnym. Bardzo dziękujemy za ciekawe spotkania, uświadamiające znaczenie właściwego gospodarowania zasobami leśnymi oraz rolę, jaką lasy spełniają w ekologii.

    Ponadto uczestnicy projektu zapoznali się z aktualną lokalną polityką ochrony środowiska i zidentyfikowanymi problemami środowiskowymi. Odbyło się spotkanie z przedstawicielem samorządu i opiekunem Młodzieżowej Rady Miasta, Panem Bartoszem Śniecińskim, który opowiedział o tym, jak powstawała Młodzieżowa Rada Miasta Ostrołęki, jakie ma zadania oraz jakie inicjatywy podejmowała w poprzednich latach. Następnie Urszula Remiszewska i Iza Lelujka, przedstawicielki MRM z naszej szkoły, zaprezentowały podejmowane przez nią zadania oraz realizowane inicjatywy i zaprosiły do współpracy w ramach ekologicznych działań na terenie naszego miasta. Podczas spotkania młodzież analizowała też potrzeby wynikające z dbałości o planetę i środowisko, szukała rozwiązań, które mogłyby pozwolić na zmniejszenie emisji spalin w mieście i przyczynić się do poprawy życia mieszkańców. Wspólnie zastanawiali się, co już robią, a co jeszcze mogliby zrobić w ramach działań ekologicznych w środowisku lokalnym. Uczniowie zaangażowali się w akcje ekologiczne organizowane przez Młodzieżową Radę Miasta Ostrołęki i wspólnie porządkowali wyznaczone miejsca na terenie miasta.

    Jednym z etapów realizacji projektu była też wycieczka do Muzeum Przyrody w Drozdowie. W zabytkowym dworze ziemskim - dawnej siedzibie rodu Lutosławskich położonej na terenie malowniczej doliny rzeki Narew oraz Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, uczestniczyliśmy w bardzo ciekawych warsztatach ekologicznych oraz zwiedzaliśmy wystawy prezentujące przyrodę dolin rzek Narwi i Biebrzy. Zostaliśmy wtajemniczeni w „Ziołowe tajemnice” Doliny Narwi. Poznaliśmy szatę roślinną, ptaki, ssaki Kotliny Biebrzańskiej oraz ekspozycję akwarystyczną i „Podwodny Świat Pięciu Kontynentów”. Zajęcia te były doskonałą lekcją i uświadomiły, że „powinniśmy - docierać do faktów - nie polegać bezkrytycznie na tym, co modne - wybierać mądrze - szukać dobrych nauczycieli”, aby nie ulegać fake newsom i wynikającej z nich manipulacji.

 W kolejnym etapie młodzież opracowała i wspólnie przygotowała prototypowe innowacje mające na celu rozwiązanie wybranych kwestii środowiskowych.

W ramach tych prac zrealizowane zostały następujące projekty:

  •  Wystawa edukacyjna - Odpady to surowce - ekologiczne gospodarowanie odpadami

 Projekt jest odpowiedzią na problem wciąż niewystarczającej edukacji ekologicznej, która wymaga systematycznego wsparcia oraz poprawy świadomości, jak nieodpowiedzialna gospodarka człowieka, włącznie z naszym nieracjonalnym stylem życia i nadmierną konsumpcją wpływa na środowisko. Tworząc stałą wystawę edukacyjną uświadamiają, że odpady to surowce a ich ekologiczne zagospodarowanie ma ogromne znaczenie dla środowiska naturalnego, a także pokazują jak na nie wpływa.  Pomagają też zrozumieć wpływ człowieka na środowisko oraz uczą zachowań proekologicznych.

  •  Warsztaty edukacyjne - Ekologia w domu i w szkole - lokalnie dbamy o środowisko.

   Projekt ten jest odpowiedzią na problem niskiej świadomości ekologicznej i potrzeby edukacji, która wymaga nowatorskiego podejścia w celu dotarcia do szerszego grona odbiorców i zwrócenia uwagi na problemy związane z ochroną środowiska i zmianami klimatycznymi.  Jego głównym celem było uczestniczenie w warsztatach o tematyce ekologicznej poza szkołą a następnie, opracowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatowych zajęć edukacyjnych, dla młodzieży klas pierwszych uczniów ZSZ Nr 2, pomagające zrozumieć wpływ człowieka na środowisko naturalne, poprzez wskazywanie zachowań proekologicznych i degradacyjnych oraz uświadamiające wspólną odpowiedzialność za to środowisko.  W ten sposób młodzież podzieliła się zdobytymi doświadczeniami i pokazała możliwości wykorzystania nowej przestrzeni edukacyjnej w szkole, do promowania zajęć ekologicznych oraz jak można kształtować postawy proekologiczne poprzez bezpośrednie spotkania warsztatowe z kolegami z klas pierwszych. Rezultatem projektu jest rozwijanie kompetencji społecznych i ekologicznych oraz podnoszenie świadomości, wspólnej odpowiedzialności za środowisko wśród koleżanek i kolegów. Przeprowadzając zajęcia warsztatowe z kolegami, dali przykład jak można wychodzić z małymi inicjatywami, które są w zasięgu ich możliwości, aby działać na rzecz dobra wspólnego w środowisku lokalnym i jednocześnie zdobywać nowe doświadczenia oraz podnosić swoje kompetencje.

   Kolejna młodzieżowa inicjatywa w ramach realizacji projektu „Logika ekologii”, to „Ekoporadnik kulinarny - ebook - jak gotować i nie marnować”, dostępny dla szerokiego grona odbiorców w wersji elektronicznej: Jak gotować i nie marnować - ebook - ekoporadnik kulinarny.pdf. Ponadto w ograniczonej i bardzo oryginalnej wersji papierowej, jako reklama projektu oraz rekomendacja jego założeń jest dostępna dla społeczności szkolnej i środowiska lokalnego w bibliotece szkolnej ZSZ Nr 2 w Ostrołęce. Uczestnicząc w pozaszkolnych warsztatach o tematyce ekologicznej oraz pod wpływem wynikających z nich inspiracji, powstał e-book będący ekoporadnikiem kulinarnym, wskazującym jak gotować i nie marnować. Stanowi on kreatywny sposób na edukację ekologiczną związaną z oszczędnym gospodarowaniem żywnością oraz jak najbardziej naturalnym i zdrowym przetwarzaniem niewykorzystanej części żywności, która została zakupiona i nieskonsumowana. Projekt odpowiada na problem edukacji w zakresie gospodarności, przetwarzania i nie marnowania żywności - Zero Waste, a przez to również ochrony środowiska.

  •  Warsztaty artystyczne - Odpadkowe cuda – recykling w dekoracjach świątecznych.

  "Warsztaty artystyczne - odpadkowe cuda - recykling w dekoracjach świątecznych", to kolejna inicjatywa młodzieżowa realizowana w ramach udziału w projekcie "Logika ekologii". Wskazuje ona możliwości wykorzystania odpadów, jako materiałów do recyklingu, z których można własnoręcznie stworzyć wartościowe ozdoby świąteczne zamiast kupować nowe. Wykorzystane zostały stare i niepotrzebne już bombki i inne ozdoby, stare gazety, zużyte opakowania i słoiki po produktach spożywczych, rolki po ręcznikach papierowych, sznurki i wstążki oraz zebrane w lesie i ogrodzie szyszki, gałęzie, kawałki kory orzechy i wiele innych ciekawych materiałów, będących odpadami. Inspiracji uczniowie szukali, również podczas Kurpiowskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego, który odbył się w naszym mieście.

Przeprowadzenie warsztatów wskazujących możliwości wykorzystania odpadów, jako materiałów do recyklingu, z których można własnoręcznie stworzyć wartościowe ozdoby świąteczne zamiast kupować nowe, wpływa na uświadamianie konsumpcjonizmu i możliwości jago ograniczania. Tego typu działalność pozwala, choć małymi krokami przywracać równowagę ekologiczną poprzez budowanie w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności i dawanie poczucia sprawczości za otaczające ich środowisko.

   Przedsięwzięcie pozwala też doświadczyć znaczenia współpracy i efektów pracy zespołowej oraz umożliwia rozwijanie kompetencji społecznych i ekologicznych. Dodatkowym efektem tego projektu, jest przekazanie wykonanych prac na szkolny jarmark świąteczny, a zyski ze sprzedaży zostały przekazane na pomoc dla schroniska „CANIS” w Kruszewie oraz szkolny przedfinał 32 WOŚP 2024r.  Samorząd podejmuje szeroko pojęte działania edukacyjne realizowane zarówno kampanią informacyjną, jak i włączając się w działania jednostek edukacyjnych. Projekty naszych uczniów korespondują z działaniami podejmowanymi przez samorząd, do którego w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, należy prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska, ochroną powietrza, gospodarowaniem odpadami komunalnymi, utrzymaniem mieszkaniowego zasobu miasta oraz gospodarką wodno-ściekową, a w szczególności prowadzenie spraw związanych z edukacją ekologiczną oraz sporządzanie corocznej informacji o realizacji programu edukacji ekologicznej.

Opiekunowie grup projektowych Renata Karwowska i Beata Łada

 FOTO RELACJA

 

  

  

15 lutego 2024 r. przedstawiciele Szkolnego Koła Przyjaciół Zwierząt Sukurs odwiedzili Schronisko dla bezdomnych zwierząt Arka w Łomży. Młodzież ofiarowała psiakom preparat Simparica, który jest skuteczną ochroną zwierząt domowych przed ektopasożytami.

Mogliśmy zrobić ten prezent naszym braciom mniejszym, dzięki wielkim sercom uczniów i pracowników naszej szkoły.

Dziękujemy!

W dniach 4 i 5 marca 2024 r. w Ostrołęce przebywała delegacja ze Szkoły Zawodowej (BBS) z niemieckiego miasta partnerskiego Meppen.

Na zaproszenie dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce przyjechał Pan Peter Diekmann – dyrektor szkoły, Pani Hildegard Kock – wicedyrektor szkoły i Pan Manuel Bengs – kierownik działu technika metalowa i pojazdów.

Dyrektorzy ZSZ Nr 2 i ZSZ Nr 1 oraz nauczyciele tych szkół Pani Ewa Gałka i Pan Mariusz Krukowski wizytowali szkołę w Meppen w październiku 2023 r.

Oficjalna wizyta gości z Meppen rozpoczęła się 4 marca 2024 r. spotkaniem w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce. Podczas spotkania dyrektor szkoły Alina Bałdyga zaprezentowała i omówiła system szkolnictwa zawodowego w Polsce, aktualne kierunki kształcenia w szkole.

Prezentowane treści na język niemiecki tłumaczyła pani Ewa Gałka – nauczycielka języka niemieckiego w ZSZ Nr 2.

W spotkaniu uczestniczyła Pani Anna Gocłowska – wiceprezydent miasta Ostrołęki.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ostrołęckich zespołów szkół zawodowych i Centrum Kształcenia Zawodowego w Ostrołęce. Cezary Pilcicki – dyrektor ZSZ Nr 1 oraz Anna Dudzic – dyrektor ZSZ Nr 3 zaprezentowali kierunki kształcenia w swoich szkołach. Goście zwiedzili szkołę, m.in.: pracownie: fryzjerskie, fotograficzną, informatyczne, budowlaną i mechaniczną.

W latach 1991 – 1997 realizowana była polsko – niemiecka wymiana młodzieży pomiędzy BBS Meppen i ZSZ Nr 2. Na bazie tej wymiany powstało w 1994 r. partnerstwo miast. W spotkaniu uczestniczyli absolwenci ZSZ Nr 2, Pani Iwona Kwiatkowska – obecnie kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ Nr 2 oraz Pan Grzegorz Pragacz – były Komendant Państwowej Straży Pożarnej w Ostrołęce, którzy jako uczniowie ZSZ Nr 2 uczestniczyli w wymianie. Podzielili się refleksjami nt. wyjazdów do Meppen, zajęć w szkole, znajomości i przyjaźniach, które utrzymują do dzisiaj.

Alina Bałdyga - dyrektor ZSZ Nr 2 przekazała na ręce dyrektora BBS Meppen – Petera Diekmanna na pamiątkę wymiany między szkołami kopię kroniki, która prowadzona była w ZSZ Nr 2 w czasie wymiany uczniów między szkołami.

Podczas wizyty goście zwiedzili Muzeum Historyczne, Izbę Tradycji 5 Pułku Ułanów Zasławskich w ZSZ Nr 2, bazę Centrum Kształcenia Zawodowego przy ul. Kamieńskiego 5 oraz pracownię gastronomiczną w ZSZ Nr 4.

Realizacja wizyty możliwa była dzięki wsparciu organizacyjnym i finansowym udzielonym przez pana Prezydenta Miasta Ostrołęki – Łukasza Kulika i Dyrektora MOSiR – pana Arkadiusza Dobkowskiego.

FOTO RELACJA

 

      7 marca 2024 r. w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 w Ostrołęce odbyła się I edycja konkursu z języka niemieckiego “Memory Meister”. Konkurs był przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych, którzy rozpoczęli już swoją przygodę z językiem niemieckim i chcieli pogłębić oraz sprawdzić swoją wiedzę stając w szranki z rówieśnikami z innych szkół.

Konkurs zrealizowany był we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Nauczycieli Języka Niemieckiego w Łomży.

Do konkursu zgłosiły się szkoły z Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego oraz powiatów łomżyńskiego, kolneńskiego, zambrowskiego i ostrowskiego, Łomży i Kolna:

  • Szkoła Podstawowa Nr 10 w Ostrołęce,
  • Szkoła Podstawowa w Małym Płocku,
  • Szkoła Podstawowa w Chludniach,
  • Szkoła Podstawowa w Rogienicach Wielkich,
  • Szkoła Podstawowa Nr 5 w Łomży,
  • Szkoła Podstawowa w Łysych,
  • Szkoła Podstawowa w Miastkowie,
  • Szkoła Podstawowa w Zbójnej,
  • Szkoła podstawowa Nr 1 w Kolnie,
  • Szkoła Podstawowa w Starym Lubotyniu,
  • Społeczna Szkoła Podstawowa STO w Ostrołęce.

Konkurs miał formę testu, na którego rozwiązanie uczniowie mieli 60 minut. Test opierał się na słownictwie podzielonym na kategorie tematyczne. Materiał został udostępniony uczniom dwa miesiące przed terminem konkursu.

Poziom wiedzy uczestników okazał się bardzo wysoki i wyrównany.

Komisja w składzie nauczycielek języka niemieckiego wyłoniła zwycięzców:

 

miejsce I ex aequo zajęli:

  • Julia Czarnecka - Szkoła Podstawowa Nr 10 w Ostrołęce
  • Antonina Szczubełek - Szkoła Podstawowa Nr 10 w Ostrołęce
  • Julia Parda - Żuromska - Szkoła Podstawowa w Łysych

 

Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali upominki i dyplomy, które wręczyła dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 w Ostrołęce Alina Bałdyga.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

          Zespół nauczycieli języka niemieckiego

FOTO RELACJA