Wizyta studyjna nauczycieli z województwa mazowieckiego oraz lubelskiego w Oslo, była okazją do wymiany doświadczeń i podsumowania projektu "Logika ekologii". Przedsięwzięcia realizowanego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z norweskim Partnerem Newschool z Oslo. Podczas wizyty w Trygg av Natur (Safe by Nature), wzięliśmy udział w spotkaniu „Metodologia Nature School dotycząca uczenia młodzieży w zakresie zagadnień dotyczących natury i środowiska. Trygg av natur to organizacja non-profit zajmująca się promowaniem dobrostanu psychicznego i zdrowia publicznego. Prowadzą zajęcia dla dzieci i młodzieży, a także edukację dla dorosłych w obszarach edukacji, rozwoju dziecka i opieki zdrowotnej. 

Bardzo ciekawym doświadczeniem było też spotkanie z dyrekcją, nauczycielami i przedstawicielką Wydziału Edukacji Oslo w Hellerud School, dotyczące systemu edukacji i szkolnictwa zawodowego w Norwegii. Pozwoliło ono nam dostrzec podobieństwa i różnice w podejściu do edukacji w naszych państwach oraz porozmawiać o problemach, z jakimi zderzmy się w dzisiejszym szkolnictwie zawodowym i sukcesach, dla których warto się z tymi problemami mierzyć. 

Ostatnim, oficjalnym spotkaniem w ramach tej wizyty, były warsztaty Design Thinking (DT), które miały na celu zapoznanie z tym procesem oraz wskazanie możliwości jego wykorzystania w nauczaniu. Myślenie projektowe to nieliniowy, powtarzalny proces, którego zespoły używają do zrozumienia użytkowników, kwestionowania założeń, ponownego definiowania problemów i tworzenia innowacyjnych rozwiązań do prototypowania i testowania. Najbardziej przydatne jest rozwiązywanie źle zdefiniowanych lub nieznanych problemów i obejmuje pięć faz: wczuwanie się, definiowanie, tworzenie pomysłów, prototypowanie i testowanie. Design Thinking oferuje praktyczne metody i narzędzia , których używają największe firmy, takie jak Google czy Apple, do napędzania innowacji. Od architektury i inżynierii po technologię i usługi, firmy z różnych branż przyjęły tę metodologię, aby napędzać innowacje i rozwiązywać złożone problemy. Ostateczny cel myślenia projektowego, to być pożądanym (wynikać z potrzeb ludzi), wykonalnym (być technologicznie możliwe) i opłacalnym (generować zyski). Pięć etapów myślenia projektowego to:  

  1. Empatia – badanie potrzeb. 
  2. Definiowanie – określanie potrzeb i problemów. 
  3. Generowanie pomysłów – kwestionowanie założeń i tworzenie pomysłów. 
  4. Prototypowanie – tworzenie rozwiązań. 
  5. Testowanie – wypróbowywanie rozwiązań. 

Etapy te nie zawsze następują po sobie. Zespoły często wykonują je równolegle, w innej kolejności i powtarzają je w razie potrzeby. To różne tryby , które składają się na cały proces projektowy, a nie kolejne kroki. Celem jest uzyskanie głębokiego zrozumienia problemu i znalezienia idealnego rozwiązania. Były to bardzo niekonwencjonalne warsztaty, które uświadomiły nam wachlarz nowych możliwości, dostępnych do wykorzystania w procesie nauczania, który przy obecnej technologii, powinien być dochodzeniem do wiedzy poprzez doświadczenie i poszukiwanie rozwiązań. 

Wizyta w Oslo była dla nas bardzo inspirującym przeżyciem oraz okazją do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń z innymi nauczycielami biorącymi udział w projekcie. Dodatkowym atutem była możliwość poznania stolicy Norwegii i jej niewątpliwych atrakcji kulturalnych i turystycznych.  

Beata Łada i Renata Karwowska

FOTO RELACJA