Zgodnie z tezą Floriana Plit "Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas."  Dlatego też, uczniowie naszej szkoły po raz kolejny wzięli udział w projekcie realizowanym przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży w Warszawie. 

Realizując projekt "Logika ekologii" w ramach Programu Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny, młodzież wzięła udział w warsztatach, których celem jest rozwój kompetencji społecznych, podniesienie świadomości ekologicznej i odpowiedzialności klimatycznej oraz rozwój krytycznego i interdyscyplinarnego myślenia o rozwiązywaniu wybranych problemów, a także poznanie demokratycznych narzędzi partycypacji społecznej. Warsztaty, podczas których realizowane były cele programowe, stały się też okazją do wzajemnego poznania się, dzielenia się swoimi opiniami i pomysłami. Współpraca i otwartość na nowe wyzwania oraz szanowanie zdania innych, to podstawowe zasady, które były wdrażane podczas tych spotkań. 

   W ramach realizacji zaplanowanych działań odbyły się spotkania z mentorem Zuzanną Murach, studentką leśnictwa Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ich celem było podniesienie świadomości ekologicznej i przybliżenie uczestnikom projektu znaczenia właściwej gospodarki leśnej oraz jej wpływu na środowisko. Przypomnienie znaczenia lasu i jego roli w ekosystemie, to ważny element edukacji ekologicznej. Odpowiedzialność za środowisko w kontekście skutków konsumpcjonizmu oraz znaczenie umiejętności krytycznego myślenia w ramach działań ekologicznych, to tylko nie które z dyskutowanych przez nas tematów. Mają one zachęcić nas do wdrażania teorii w praktyce i podejmowania działań proekologicznych w środowisku lokalnym. Bardzo dziękujemy za ciekawe spotkania, uświadamiające znaczenie właściwego gospodarowania zasobami leśnymi oraz rolę, jaką lasy spełniają w ekologii.

    Ponadto uczestnicy projektu zapoznali się z aktualną lokalną polityką ochrony środowiska i zidentyfikowanymi problemami środowiskowymi. Odbyło się spotkanie z przedstawicielem samorządu i opiekunem Młodzieżowej Rady Miasta, Panem Bartoszem Śniecińskim, który opowiedział o tym, jak powstawała Młodzieżowa Rada Miasta Ostrołęki, jakie ma zadania oraz jakie inicjatywy podejmowała w poprzednich latach. Następnie Urszula Remiszewska i Iza Lelujka, przedstawicielki MRM z naszej szkoły, zaprezentowały podejmowane przez nią zadania oraz realizowane inicjatywy i zaprosiły do współpracy w ramach ekologicznych działań na terenie naszego miasta. Podczas spotkania młodzież analizowała też potrzeby wynikające z dbałości o planetę i środowisko, szukała rozwiązań, które mogłyby pozwolić na zmniejszenie emisji spalin w mieście i przyczynić się do poprawy życia mieszkańców. Wspólnie zastanawiali się, co już robią, a co jeszcze mogliby zrobić w ramach działań ekologicznych w środowisku lokalnym. Uczniowie zaangażowali się w akcje ekologiczne organizowane przez Młodzieżową Radę Miasta Ostrołęki i wspólnie porządkowali wyznaczone miejsca na terenie miasta.

    Jednym z etapów realizacji projektu była też wycieczka do Muzeum Przyrody w Drozdowie. W zabytkowym dworze ziemskim - dawnej siedzibie rodu Lutosławskich położonej na terenie malowniczej doliny rzeki Narew oraz Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, uczestniczyliśmy w bardzo ciekawych warsztatach ekologicznych oraz zwiedzaliśmy wystawy prezentujące przyrodę dolin rzek Narwi i Biebrzy. Zostaliśmy wtajemniczeni w „Ziołowe tajemnice” Doliny Narwi. Poznaliśmy szatę roślinną, ptaki, ssaki Kotliny Biebrzańskiej oraz ekspozycję akwarystyczną i „Podwodny Świat Pięciu Kontynentów”. Zajęcia te były doskonałą lekcją i uświadomiły, że „powinniśmy - docierać do faktów - nie polegać bezkrytycznie na tym, co modne - wybierać mądrze - szukać dobrych nauczycieli”, aby nie ulegać fake newsom i wynikającej z nich manipulacji.

 W kolejnym etapie młodzież opracowała i wspólnie przygotowała prototypowe innowacje mające na celu rozwiązanie wybranych kwestii środowiskowych.

W ramach tych prac zrealizowane zostały następujące projekty:

  •  Wystawa edukacyjna - Odpady to surowce - ekologiczne gospodarowanie odpadami

 Projekt jest odpowiedzią na problem wciąż niewystarczającej edukacji ekologicznej, która wymaga systematycznego wsparcia oraz poprawy świadomości, jak nieodpowiedzialna gospodarka człowieka, włącznie z naszym nieracjonalnym stylem życia i nadmierną konsumpcją wpływa na środowisko. Tworząc stałą wystawę edukacyjną uświadamiają, że odpady to surowce a ich ekologiczne zagospodarowanie ma ogromne znaczenie dla środowiska naturalnego, a także pokazują jak na nie wpływa.  Pomagają też zrozumieć wpływ człowieka na środowisko oraz uczą zachowań proekologicznych.

  •  Warsztaty edukacyjne - Ekologia w domu i w szkole - lokalnie dbamy o środowisko.

   Projekt ten jest odpowiedzią na problem niskiej świadomości ekologicznej i potrzeby edukacji, która wymaga nowatorskiego podejścia w celu dotarcia do szerszego grona odbiorców i zwrócenia uwagi na problemy związane z ochroną środowiska i zmianami klimatycznymi.  Jego głównym celem było uczestniczenie w warsztatach o tematyce ekologicznej poza szkołą a następnie, opracowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatowych zajęć edukacyjnych, dla młodzieży klas pierwszych uczniów ZSZ Nr 2, pomagające zrozumieć wpływ człowieka na środowisko naturalne, poprzez wskazywanie zachowań proekologicznych i degradacyjnych oraz uświadamiające wspólną odpowiedzialność za to środowisko.  W ten sposób młodzież podzieliła się zdobytymi doświadczeniami i pokazała możliwości wykorzystania nowej przestrzeni edukacyjnej w szkole, do promowania zajęć ekologicznych oraz jak można kształtować postawy proekologiczne poprzez bezpośrednie spotkania warsztatowe z kolegami z klas pierwszych. Rezultatem projektu jest rozwijanie kompetencji społecznych i ekologicznych oraz podnoszenie świadomości, wspólnej odpowiedzialności za środowisko wśród koleżanek i kolegów. Przeprowadzając zajęcia warsztatowe z kolegami, dali przykład jak można wychodzić z małymi inicjatywami, które są w zasięgu ich możliwości, aby działać na rzecz dobra wspólnego w środowisku lokalnym i jednocześnie zdobywać nowe doświadczenia oraz podnosić swoje kompetencje.

   Kolejna młodzieżowa inicjatywa w ramach realizacji projektu „Logika ekologii”, to „Ekoporadnik kulinarny - ebook - jak gotować i nie marnować”, dostępny dla szerokiego grona odbiorców w wersji elektronicznej: Jak gotować i nie marnować - ebook - ekoporadnik kulinarny.pdf. Ponadto w ograniczonej i bardzo oryginalnej wersji papierowej, jako reklama projektu oraz rekomendacja jego założeń jest dostępna dla społeczności szkolnej i środowiska lokalnego w bibliotece szkolnej ZSZ Nr 2 w Ostrołęce. Uczestnicząc w pozaszkolnych warsztatach o tematyce ekologicznej oraz pod wpływem wynikających z nich inspiracji, powstał e-book będący ekoporadnikiem kulinarnym, wskazującym jak gotować i nie marnować. Stanowi on kreatywny sposób na edukację ekologiczną związaną z oszczędnym gospodarowaniem żywnością oraz jak najbardziej naturalnym i zdrowym przetwarzaniem niewykorzystanej części żywności, która została zakupiona i nieskonsumowana. Projekt odpowiada na problem edukacji w zakresie gospodarności, przetwarzania i nie marnowania żywności - Zero Waste, a przez to również ochrony środowiska.

  •  Warsztaty artystyczne - Odpadkowe cuda – recykling w dekoracjach świątecznych.

  "Warsztaty artystyczne - odpadkowe cuda - recykling w dekoracjach świątecznych", to kolejna inicjatywa młodzieżowa realizowana w ramach udziału w projekcie "Logika ekologii". Wskazuje ona możliwości wykorzystania odpadów, jako materiałów do recyklingu, z których można własnoręcznie stworzyć wartościowe ozdoby świąteczne zamiast kupować nowe. Wykorzystane zostały stare i niepotrzebne już bombki i inne ozdoby, stare gazety, zużyte opakowania i słoiki po produktach spożywczych, rolki po ręcznikach papierowych, sznurki i wstążki oraz zebrane w lesie i ogrodzie szyszki, gałęzie, kawałki kory orzechy i wiele innych ciekawych materiałów, będących odpadami. Inspiracji uczniowie szukali, również podczas Kurpiowskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego, który odbył się w naszym mieście.

Przeprowadzenie warsztatów wskazujących możliwości wykorzystania odpadów, jako materiałów do recyklingu, z których można własnoręcznie stworzyć wartościowe ozdoby świąteczne zamiast kupować nowe, wpływa na uświadamianie konsumpcjonizmu i możliwości jago ograniczania. Tego typu działalność pozwala, choć małymi krokami przywracać równowagę ekologiczną poprzez budowanie w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności i dawanie poczucia sprawczości za otaczające ich środowisko.

   Przedsięwzięcie pozwala też doświadczyć znaczenia współpracy i efektów pracy zespołowej oraz umożliwia rozwijanie kompetencji społecznych i ekologicznych. Dodatkowym efektem tego projektu, jest przekazanie wykonanych prac na szkolny jarmark świąteczny, a zyski ze sprzedaży zostały przekazane na pomoc dla schroniska „CANIS” w Kruszewie oraz szkolny przedfinał 32 WOŚP 2024r.  Samorząd podejmuje szeroko pojęte działania edukacyjne realizowane zarówno kampanią informacyjną, jak i włączając się w działania jednostek edukacyjnych. Projekty naszych uczniów korespondują z działaniami podejmowanymi przez samorząd, do którego w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, należy prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska, ochroną powietrza, gospodarowaniem odpadami komunalnymi, utrzymaniem mieszkaniowego zasobu miasta oraz gospodarką wodno-ściekową, a w szczególności prowadzenie spraw związanych z edukacją ekologiczną oraz sporządzanie corocznej informacji o realizacji programu edukacji ekologicznej.

Opiekunowie grup projektowych Renata Karwowska i Beata Łada

 FOTO RELACJA