image001bb

Dnia 11 maja 2017 roku młodzież klasy drugiej budowlanej poszerzała swoją wiedzę z zakresu energooszczędności i ekologii. Spotkanie, mające miejsce w WSAP w Ostrołęce, poświęcone było rozwiązaniom technicznym przyjaznym środowisku, mającym zastosowanie w domach energooszczędnych oraz pasywnych. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego w sprawie efektywności energetycznej nałożyła obowiązek obniżenia, do 2020 roku, o 20% zużycia energii pierwotnej. Biorąc pod uwagę fakt, że sektor budownictwa odpowiada w UE za 40% końcowego zużycia energii, inwestowanie w poprawę efektywności energetycznej w tym sektorze jest szczególnie ważne i niezbędne. Konieczne jest zatem kształcenie kadry, która będzie posiadała kompleksową wiedzę i umiejętności w kształtowaniu i użytkowaniu przyjaznych środowisku rozwiązań technicznych z zakresu budownictwa i kierowaniu procesami ich wdrażania. Przyszli budowlańcy muszą być przygotowani do podejmowania zadań zorientowanych na zagadnienia środowiskowe i ekologiczne z obszaru budownictwa energooszczędnego, termorenowacji budynków, energii odnawialnych i materiałów przyjaznych środowisku.
Prowadzący spotkanie przedstawił przykłady zrealizowanych inwestycji w Polsce, przybliżył ekonomiczne aspekty procesu budowlanego związanego z budownictwem pasywnym i rolę budynków inteligentnych. Uczniowie brali udział w dyskusji, poruszane zagadnienia nasuwały szereg pytań i stwarzały okazję do formułowania wspólnych wniosków. Polskie budownictwo gwałtownie się zmienia. Na placu budowy spotkamy pilota drona wykonującego tzw. obloty nad inwestycją. Branża w ostatnich latach stała się liderem w testowaniu dronów, robotów, technologii mobilnych i inteligentnych materiałów. Przyszłością są izolacje próżniowe – 1 cm zastępuje 20 cm styropianu. Upowszechnią się aerożele – mają dwa i pół razy mniejszy współczynnik przewodności cieplnej niż materiały izolacyjne dziś stosowane, a nie ma ryzyka, że na skutek uszkodzenia stracą swoje właściwości.
Współpraca szkoły z NOT Ostrołęka daje możliwość przyszłym budowlańcom śledzenia nowości w branży, poznania innowacyjnych technologii, przygotowania młodzieży do życia zawodowego z uwzględnieniem postępu technicznego oraz propagowanie idei uczenia się przez całe życie.