
Wybierając ten kierunek kształcenia (obszar poligraficzno -fotograficzno -reklamowy):
- zdobywasz tytuł technika reklamy
- uzyskujesz świadectwo potwierdzające dwie kwalifikacje:
PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowego
PGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową
- przystępujesz do egzaminu maturalnego i po jego zdaniu możesz kontynuować naukę na studiach.
Technik reklamy to bardzo ciekawy i dający duże możliwości zawód!
Szeroki zakres zdobytej wiedzy i umiejętności umożliwia absolwentom pozyskanie atrakcyjnej pracy w szeroko rozumianej reklamie. Uczeń w trakcie nauki pozna tajniki skutecznej reklamy oraz zasady budowania wizerunku osób i firm. W nowoczesnych pracowniach nauczy się robienia i obróbki cyfrowej zdjęć, projektowania grafiki i materiałów reklamowych, biegłego posługiwania się edytorem tekstu i arkuszem kalkulacyjnym, animacji, montażu filmu, tworzenia spotów reklamowych, itp.
TECHNIK REKLAMY potrafi:
- określać cele marketingowe, reklamowe, medialne i kreatywne działalności
przedsiębiorstwa
- planować i organizować działalność reklamową i promocyjną
- dobierać media, środki i nośniki reklamy
- projektować materiały reklamowe w programach graficznych
- planować budżet kampanii reklamowych i promocyjnych
- planować i dokonywać zakupu przestrzeni reklamowej w mediach
- nadzorować proces produkcji reklamy oraz prac podwykonawców
- stosować metody badań rynku reklamy
- oceniać skuteczność i efektywność kampanii reklamowej
- wykorzystywać specjalistyczne programy komputerowe wspomagające organizację kampanii reklamowej
- opracowywać oferty handlowe dotyczące sprzedaży produktów i usług reklamowych
- prowadzić negocjacje, rozmowy handlowe oraz współpracować z klientami.
Zawody, które może wykonywać technik reklamy:
- grafik komputerowy
- specjalista do spraw sprzedaży
- specjalista do spraw public relations
- specjalista do spraw reklamy
- handlowiec, przedstawiciel handlowy
- pracownik działu obsługi klienta
- pracownik działu kreatywnego
- autor tekstów i sloganów reklamowych
- pracownik działu produkcyjnego
- pracownik działu badań rynkowych
- specjalista do spraw kontaktów z prasą i kształtowania opinii publicznej
(public relations)
- akwizytor
- sprzedawca przez telefon, itp.
Technik reklamy będzie współpracować z różnymi osobami. Powinien potrafić zarządzać pracą zespołu lub projektem, dlatego pracownik branży reklamowej musi posiadać nie tylko kompetencje twarde (specjalistyczne) w zakresie wiedzy oraz umiejętności, ale również wysokie kompetencje miękkie. W pracy niezbędne będą umiejętności społeczne i interpersonalne, np. nawiązywania kontaktów, przekonywania i negocjowania. Praca technika reklamy wymaga kreatywności, nieustannego samorozwoju, wrażliwości estetycznej. Wskazana jest znajomość języka angielskiego, który jest podstawowym językiem używanym przez branżę reklamową na całym świecie. W pracy będzie używać różnego rodzaju urządzeń technicznych i komputerów. Powinien biegle poruszać się w Internecie. Przydawać się będzie znajomość specjalistycznego oprogramowania do tworzenia różnych produktów reklamowych. Od osoby pracującej w branży reklamowej wymaga się dużej kultury osobistej z racji bezpośrednich kontaktów z klientami.
Osoba chcąca uczyć się w zawodzie technik reklamy powinna posiadać następujące predyspozycje: komunikatywność, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność prowadzenia negocjacji, stosowanie zasad prawa, etyki i kultury zawodowej, kreatywność, cierpliwość, wrażliwość artystyczną, zmysł plastyczny.
Absolwent technikum w zawodzie technik reklamy powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
– posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu reklamy
– określać rolę i funkcje reklamy w różnych kontekstach
– stworzyć przekaz reklamowy
– wykonać projekty reklam, posługując się dokumentacją
– zarządzać procesem tworzenia reklamy
– współpracować w zespole tworzącym reklamę
– wykazać się kreatywnością i otwartością na zmiany, przestrzegać zasad kultury i etyki w komunikacji
z innymi osobami
– aktualizować swoją wiedzę i doskonalić swoje umiejętności zawodowe
– wprowadzać rozwiązania poprawiające warunki i jakość pracy
- wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii w procesie powstawania reklamy
- opracować strategię komunikacji marki
- opracować plan kampanii reklamowej oraz zarządzać procesem jej realizacji
- wyciągać wnioski z badań reklamy i je prezentować
- sprzedać zleceniodawcy kampanię reklamową
- stosować techniki kreatywne, przepisy prawa, normy etyczne
- zarządzać informacjami w procesie realizacji kampanii reklamowej
- planować i realizować badania reklamy.
Analizując rynek pracy w Polsce można wnioskować ogromne zapotrzebowanie na specjalistów branży reklamowej. Pracodawcy poszukują ludzi kreatywnych, innowacyjnych i gotowych na rozwój. Specjaliści branży reklamowej mają duże możliwości samozatrudnienia.
